روزنامه شرق در شماره روز چهارشنبه خود با درج مطلبی با عنوان «نجفی نمی خواهد بماند»، موضوع استعفای شهردار تهران و جلسه هم اندیشی شورا برای بررسی استعفا را مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۵۸۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 04 April 2018

دراین مطلب آمده است: در هنوز بر همان پاشنه استعفا می‌چرخد. محمدعلی نجفی که در آخرین ماه سال گذشته خبر درخواست استعفایش از شهرداری تهران اعلام شد، در اولین ماه سال جدید و اولین جلسه اعضای شورای شهر در سال ٩٧ همچنان بر نظر خود پافشاری می‌کند؛ هرچند اکثریتی از اعضای شورای شهر با این استعفا مخالف هستند. 
فردای آخرین جلسه رسمی شورای شهر تهران در سال ٩٦، ابتدا با پیامک و پیام‌های تلفنی اعلام شد که نمایندگان شورای شهر تهران برای بررسی استعفای شهردار دوباره روانه جلسه شورا شدند و کم‌کم خبرهای تأیید‌شده رسید و محسن هاشمی در نشست خبری، دلایل استعفای شهردار را بیماری عنوان کرد؛ اما نمایندگان شورای شهر به امید آنکه تعطیلات نوروزی و بوی عید خیال استعفا را از سر نجفی بپراند، بررسی آن را به بعد از عید موکول کردند؛ ولی جلسه هم‌اندیشی و دید و بازدید روز گذشته حاکی از آن بود که نجفی اصرار دارد از بهشت خارج شود.
مسئله اصلی این است که نجفی نمی‌خواهد بماند. 
هرچند نمایندگان شورای شهر تکذیب می‌کنند؛ اما نزدیکان به شورای شهر و شهرداری می‌گویند نجفی حتی از نمایندگان شورای شهر هم دلگیر است و این دلگیری بعد از ماجرای رقص کودکان در برج میلاد و نگرفتن موضع صریح از سوی نمایندگان شورا و دفاع از شهرداری، دلگیری بیشتر هم شده. هرچند نجفی پیش‌از‌این هم سابقه استعفا در کارنامه‌اش داشته است؛ اما این بار از همان روزهای اولی که آمد، رسانه‌های مخالف تأکید می‌کردند که می‌دانند نجفی استعفا می‌دهد و در مصاحبه‌هایشان با نمایندگان شورای شهر مدام این سؤال را می‌پرسیدند که از استعفا چه خبر. 
درست یک ماه بعد از مصاحبه نجفی و اعلام اینکه خواهد ماند، بحث جلسه غیرعلنی استعفای او مطرح شد. روز گذشته جلسه هم‌اندیشی و دید و بازدید اعضای شورای شهر با حضور ١٥ نفر از نمایندگان و شهردار تهران برگزار شد؛ موضوع هم همان‌طور که انتظار می‌رفت، بحث استعفای شهردار بود. نمایندگان و نجفی هنوز در جلسه بودند که پیامک و خبرهای سرپرستی سلیمی در شهرداری تهران منتشر شد. 
خبرهایی که از داخل جلسه می‌آمد، نشان از آن داشت که نجفی نامه دوم خود را درباره استعفا تقدیم شورا کرده و این بار بیش‌از‌پیش به فشارهای وارده اشاره کرده است. کلیت ماجرا از این قرار است که بیماری نجفی دروغ نیست؛ اما فشارها بیشتر از بیماری او را می‌ترساند و فکر می‌کند این فشارها می‌تواند با وجود بیماری او را از پا بیندازد؛ اما نمایندگان نمی‌خواهند زیر بار این استعفا بروند و می‌گویند یکشنبه پیش‌رو به این استعفا رأی مثبت نخواهند داد. 
از طرفی آنها حتی گزینه جدی برای این جابه‌جایی ندارند. در این ماجرا هرکسی سنگ خودش را به سینه می‌زند، خبر سرپرستی سلیمی هرچند شایعه بود؛ اما نشان می‌داد که تیم رسانه‌ای او به صورت جدی برای گرفتن جای نجفی تلاش می‌کند و از طرف دیگر هم محسن هاشمی هست که پیش‌از‌این هم سودای شهردار‌شدن داشت و تیمی را که خواهان شهردار‌شدن اوست، نمی‌توان نادیده گرفت.
اما نمایندگان شورا تنها مسئله‌شان میثاق امضا‌شده و رفتن محسن هاشمی نیست؛ بلکه نمایندگان دیگری هم در شورای شهر هستند که منتظر فرصتی هستند تا از شورا خارج شوند و به مدیریت‌های مهم‌تری برسند. یکی ترجیح می‌دهد مدیریت کانون وکلا را بگیرد، یکی‌دیگر پیشنهاد جدی مدیریت در بدنه دولت دارد و کسانی هم هستند که با شهردارشدن محسن هاشمی ممکن است با او به شهرداری بروند و همین باعث می‌شود که شورای یکدست اصلاح‌طلب دیگر وجود نداشته باشد. 
به ‌ویژه با درنظرگرفتن اینکه همه اعضای علی‌البدل شورا را به صورت یکدست اعضای فهرست اصلی اصولگرایان تشکیل می‌دهند. به ترتیب به این شرح: مهدی چمران، علیرضا دبیر، حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، جلال ملکی، الهه راستگو و... .

بیماری و فشار؛ دلیل استعفای نجفی
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر، در جلسه هم‌اندیشی روز گذشته حضور داشت. 
او در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» درباره جزئیات جلسه روز گذشته می‌گوید: قبل از عید وقتی استعفای آقای نجفی واصل شد، شورا دیگر جلسه علنی نداشت و یک جلسه هم‌اندیشی گذاشته شد و آن زمان به دلیل اینکه روزهای آخر سال بود و باید وقتی باشد که بتوانیم سرپرست تعیین کنیم و به استعفا مطابق قانون در جلسه علنی رسیدگی کنیم، بنا شد که جلسه علنی استعفا به بعد از تعطیلات نوروزی موکول شود؛ بنابراین از آقای نجفی خواسته شد که به مسئولیت خود ادامه دهند تا ١٩ فروردین که اولین جلسه رسمی سال جدید برگزار می‌شود. قبل از آن هم روی جلسه هم‌اندیشی فکر شده بود که روز گذشته ساعت ٩ صبح برگزار شد.
حدود ١٥ نفر حاضر بودند و بقیه اعضا در جلسه حاضر نبودند. یک ساعت آقای نجفی را در جلسه داشتیم. ایشان درباره مسائل خود صحبت کردند و دلایل خود را اعلام کردند و بعضی از اعضا هم خواستند که ایشان استعفای خود را پس بگیرند و ایشان اعلام کردند که من نمی‌توانم به خاطر بیماری‌ای که دارم، بمانم و این مسئله روی کارایی من تأثیر خواهد گذاشت و بهتر این است که شما از وقت استفاده کنید و فرد جدیدی را انتخاب کنید. 
بعد از رفتن ایشان از جلسه، اعضای شورا راجع به این موضوع صحبت کردند. برخی از اعضا موافق استعفا بودند؛ از این نظر که دلایل ایشان را قانع‌کننده می‌دانستند، بیشتر اعضا هم مخالف استعفای ایشان بودند و نظرشان این بود که ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم و به‌هیچ‌عنوان موافق استعفا نیستیم. 
حتی در جلسه این سؤال از آقای نجفی شد که اگر شورا با استعفای شما موافقت نکرد، آیا شما می‌مانید و ایشان باز هم بر بیماری تأکید کردند و گفتند نمی‌توانند بمانند. مشخص است که ایشان تصمیم خودشان را گرفته‌اند. علیخانی تأکید می‌کند: هیچ اسمی برای سرپرست شهرداری در جلسه مطرح نشده است، اما وقت حضور در جلسه از طریق تلفن‌های همراه متوجه شدیم که خبرهایی مبنی‌بر سرپرستی برخی از افراد برای شهرداری منتشر شده است که اینها صرفا شایعات بود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما موافق استعفای شهردار تهران هستید، گفت: من با توجه به صحبت‌های خود آقای نجفی فکر می‌کنم بحث صرفا فشار سیاسی بود، هیچ‌کدام از اعضا موافق نیستند، اما با توجه به دلایل ایشان از جمله بحث بیماری و نیازشان به درمان فکر می‌کنم که نباید یک‌طرفه قضاوت کرد. بالاخره خود ایشان هم باید بخواهند که در شهرداری بمانند. 
علیخانی تأکید کرد: من متن استعفای اول ایشان را ندیده بودم و فقط شنیده بودم که ایشان سه صفحه متن استعفا تحویل داده‌اند و مطابق گفته خودشان متن امروز، خلاصه‌شده متن قبلی است و اتفاقا این مطلب هم مطرح شد که استنباط می‌شود که در این متن دوم وجه سیاسی متن بیشتر است و آقای نجفی این مسئله را رد کردند. 
در این متن در دلایل استعفا اول فشارها و بعد بیماری آمده است و آقای نجفی گفتند اگر چنین استنباطی دارید، من بیماری و فشار را در نامه جابه‌جا می‌کنم، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده و جلسه صرفا هم‌اندیشی بود و تصمیم‌گیری نهایی به روز یکشنبه موکول شد و آقای شهردار دلایل استعفای خود را در جلسه علنی مطرح و موافقان و مخالفان استعفا صحبت می‌کنند و نجفی برای رأی‌گیری از جلسه خارج و نتیجه اعلام می‌شود، اما ایشان تأکید کردند حتی اگر مخالف هم باشید، من دیگر در شهرداری نخواهم ماند.

می‌ماند؟ نمی‌ماند؟
اما بخشی از سخنان سخنگوی شورای شهر تهران، با علیخانی متفاوت است. هر دوی آنها در جلسه هم‌اندیشی حضور داشته‌اند، اما روایت‌هایشان با هم فرق می‌کند. علیخانی می‌گوید که نجفی تأکید کرده حتی با وجود مخالفت اعضای شورای شهر در مسند شهردار تهران باقی نمی‌ماند، اما اعطا این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید نجفی چنین حرفی نزده و در صورت رأی منفی به استعفا، در شهرداری باقی خواهد ماند. 
سخنگوی شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق»، درباره جلسه روز گذشته با شهردار تهران و جزئیات آن گفت: استعفای شهردار تهران پیش از تعطیلات به شورای شهر ارسال شد. منتها از آنجا که بعد از ارسال استعفا شورا جلسه‌ای نداشت، بررسی این استعفا به اولین جلسه پس از تعطیلات موکول شد. اولین جلسه رسمی هم در نوزدهم فروردین‌ماه سال جاری برگزار می‌شود و آقای نجفی در آن جلسه دلایل استعفای خود را توضیح می‌دهد. 
اگر شورا استعفا را پذیرفت، باید سرپرست انتخاب کند، اما اگر شورا رأی به پذیرش استعفا ندهد، معنایش این است که استعفا بلاموضوع شده و ایشان باید به کار خود ادامه دهند. جلسه امروز هم یک جلسه غیررسمی و هم‌اندیشی بود و نیاز بود که درباره این موضوع مهم دیدگاه‌ها به اشتراک گذاشته شوند، بنابراین این جلسه هم‌اندیشی برگزار شد. جلسات غیررسمی به این معناست که مصوبه‌ای نداشته و تصمیمی گرفته نمی‌شود و برای طرح و تبادل دیدگاه‌ها و اخبار و اطلاعات برگزار شده است. 
در بخشی از جلسه هم خود آقای نجفی شرکت کرده و دراین‌‌باره حرف زدند. تأکید مطرح‌شده از سوی شهردار تهران همچنان روی این موضوع است که مسئله اصلی بیماری است و ما هم در این تردیدی نداریم. منتها این ماجرا توضیحی دارد و آن این است که شهردار تهران می‌گوید فشارها و تنگناهای مختلفی وجود دارد و مشکلات مختلفی وجود داشته و دارد، منتها اگر این بیماری جدید پیش نیامده بود ایشان کنار نمی‌رفتند، اما به‌واسطه این بیماری جدید امکان تحمل این فشارها برای ایشان فراهم نیست. 
وی تأکید کرد: ضمن اینکه باید گفت دلایل استعفای آقای نجفی مشکل جدید پیش‌آمده پزشکی است، نمی‌توانیم انکار کنیم که فشارها و تنگناهایی هم وجود دارد. اما مسئله اصلی مشکل پزشکی است، چون اگر این اتفاق نیفتاده بود، ایشان با صراحت اعلام می‌کنند که استعفا نمی‌دادند. 
این مطلبی است که دکتر نجفی مطرح کردند، اعضای شورای شهر از این پیشامد ناخشنود و ناخرسند هستند و فضا هم به‌گونه‌ای نیست که گمان کنیم استعفای ایشان روز یکشنبه پذیرفته می‌شود؛ یعنی اگر برایند نظرات را در نظر بگیریم، فکر نمی‌کنم که روز یکشنبه شورای شهر با استعفای ایشان موافقت کند و اگر با استعفا موافقت نشود، طبعا ایشان به کار خود ادامه خواهند داد. 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا خود شما موافق این استعفا هستید، گفت: طبیعتا ترجیح من هم این است که آقای نجفی مسیری را که شروع کرده‌اند خودشان ادامه بدهند. ارزیابی ما این است که در دوره هفت‌ماهه شهرداری ایشان، وضعیت شهرداری وضعیت بهتری شده است و جریان کلی و عدد و رقم‌ها گویای این مطلب است. طبیعتا ترجیح من استعفای ایشان نیست. پرسیدیم که آقای نجفی گویا در این جلسه گفته‌اند که اگر شما استعفا را نپذیرید من باز هم نخواهم ماند، آیا این را تأیید می‌کنید و در صورت صحت این ادعا شرایط شهرداری چگونه خواهد شد؟ وی گفت: من چنین عباراتی را تأیید نمی‌کنم. 
آقای نجفی در صورت عدم قبول استعفایشان از طرف شورا همچنان شهردار باقی خواهند ماند. ممکن است ایشان در صورت عدم قبول استعفا همچنان پافشاری داشته باشند و این محتمل است، اما من تأیید نمی‌کنم که ایشان گفته باشند که اگر شورا رأی منفی به استعفا بدهد من خواهم رفت. 
مصاحبه‌ها و توییت‌های دیگر نمایندگان شورای شهر نیز حاکی از آن است که استعفای نجفی به‌راحتی پذیرفته نخواهد شد. 
زهرا نژادبهرام در گفت‌وگویی تأکید کرده است: استمزاج من از نظرات همکارانم در شورای شهر این است که استعفای نجفی رأی مثبت نخواهد آورد و خود من نیز صراحتا به ایشان اعلام کردم که به استعفای ایشان رأی منفی خواهم داد. 
همکاران دیگر هم صریحا این مسئله را به شهردار تهران اعلام کردند. 
همچنین مرتضی الویری، دیگر نماینده شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: مطرح‌شدن نام بنده و محسن هاشمی به‌عنوان گزینه‌های جانشینی شهردار تهران صحت ندارد. 
حجت نظری نیز در توییتر خود نوشت: در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر ان که بخشی از آن با حضور آقای نجفی برگزار شد، درخصوص استعفای ایشان هم مواردی مطرح شد. شورا بنا دارد با استعفای شهردار تهران مخالفت کند و تصمیم‌گیری درخصوص ادامه مسیر به بعد از عدم پذیرش استعفا موکول می‌شود. مجید فراهانی نیز در توییتر نوشت: امروز با دکتر نجفی درخصوص استعفای ایشان‌ در جلسه همفکری اعضای شورای شهر گفت‌وگو شد.
ایشان با استناد به قضاوت قطعی سه پزشک مختلف درخصوص بیماری صعب‌العلاجشان حاضر به پس‌گرفتن استعفا نشد. انتخاب سرپرست فعلا مطرح نیست و‌ قرار شد مجموع مذاکرات در جلسه عمومی به رأی شورا گذاشته شود.گروه جامعه: در هنوز بر همان پاشنه استعفا می‌چرخد. 
محمدعلی نجفی که در آخرین ماه سال گذشته خبر درخواست استعفایش از شهرداری تهران اعلام شد، در اولین ماه سال جدید و اولین جلسه اعضای شورای شهر در سال ٩٧ همچنان بر نظر خود پافشاری می‌کند؛ هرچند اکثریتی از اعضای شورای شهر با این استعفا مخالف هستند. 
فردای آخرین جلسه رسمی شورای شهر تهران در سال ٩٦، ابتدا با پیامک و پیام‌های تلفنی اعلام شد که نمایندگان شورای شهر تهران برای بررسی استعفای شهردار دوباره روانه جلسه شورا شدند و کم‌کم خبرهای تأیید‌شده رسید و محسن هاشمی در نشست خبری، دلایل استعفای شهردار را بیماری عنوان کرد؛ اما نمایندگان شورای شهر به امید آنکه تعطیلات نوروزی و بوی عید خیال استعفا را از سر نجفی بپراند، بررسی آن را به بعد از عید موکول کردند؛ ولی جلسه هم‌اندیشی و دید و بازدید روز گذشته حاکی از آن بود که نجفی اصرار دارد از بهشت خارج شود.
مسئله اصلی این است که نجفی نمی‌خواهد بماند. 
هرچند نمایندگان شورای شهر تکذیب می‌کنند؛ اما نزدیکان به شورای شهر و شهرداری می‌گویند نجفی حتی از نمایندگان شورای شهر هم دلگیر است و این دلگیری بعد از ماجرای رقص کودکان در برج میلاد و نگرفتن موضع صریح از سوی نمایندگان شورا و دفاع از شهرداری، دلگیری بیشتر هم شده. 
هرچند نجفی پیش‌از‌این هم سابقه استعفا در کارنامه‌اش داشته است؛ اما این بار از همان روزهای اولی که آمد، رسانه‌های مخالف تأکید می‌کردند که می‌دانند نجفی استعفا می‌دهد و در مصاحبه‌هایشان با نمایندگان شورای شهر مدام این سؤال را می‌پرسیدند که از استعفا چه خبر. درست یک ماه بعد از مصاحبه نجفی و اعلام اینکه خواهد ماند، بحث جلسه غیرعلنی استعفای او مطرح شد. 
روز گذشته جلسه هم‌اندیشی و دید و بازدید اعضای شورای شهر با حضور ١٥ نفر از نمایندگان و شهردار تهران برگزار شد؛ موضوع هم همان‌طور که انتظار می‌رفت، بحث استعفای شهردار بود. نمایندگان و نجفی هنوز در جلسه بودند که پیامک و خبرهای سرپرستی سلیمی در شهرداری تهران منتشر شد. 
خبرهایی که از داخل جلسه می‌آمد، نشان از آن داشت که نجفی نامه دوم خود را درباره استعفا تقدیم شورا کرده و این بار بیش‌از‌پیش به فشارهای وارده اشاره کرده است. کلیت ماجرا از این قرار است که بیماری نجفی دروغ نیست؛ اما فشارها بیشتر از بیماری او را می‌ترساند و فکر می‌کند این فشارها می‌تواند با وجود بیماری او را از پا بیندازد؛ اما نمایندگان نمی‌خواهند زیر بار این استعفا بروند و می‌گویند یکشنبه پیش‌رو به این استعفا رأی مثبت نخواهند داد. از طرفی آنها حتی گزینه جدی برای این جابه‌جایی ندارند. در این ماجرا هرکسی سنگ خودش را به سینه می‌زند، خبر سرپرستی سلیمی هرچند شایعه بود؛ اما نشان می‌داد که تیم رسانه‌ای او به صورت جدی برای گرفتن جای نجفی تلاش می‌کند و از طرف دیگر هم محسن هاشمی هست که پیش‌از‌این هم سودای شهردار‌شدن داشت و تیمی را که خواهان شهردار‌شدن اوست، نمی‌توان نادیده گرفت. اما نمایندگان شورا تنها مسئله‌شان میثاق امضا‌شده و رفتن محسن هاشمی نیست؛ بلکه نمایندگان دیگری هم در شورای شهر هستند که منتظر فرصتی هستند تا از شورا خارج شوند و به مدیریت‌های مهم‌تری برسند. یکی ترجیح می‌دهد مدیریت کانون وکلا را بگیرد، یکی‌دیگر پیشنهاد جدی مدیریت در بدنه دولت دارد و کسانی هم هستند که با شهردارشدن محسن هاشمی ممکن است با او به شهرداری بروند و همین باعث می‌شود که شورای یکدست اصلاح‌طلب دیگر وجود نداشته باشد. 
به‌ویژه با درنظرگرفتن اینکه همه اعضای علی‌البدل شورا را به صورت یکدست اعضای فهرست اصلی اصولگرایان تشکیل می‌دهند. به ترتیب به این شرح: مهدی چمران، علیرضا دبیر، حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، جلال ملکی، الهه راستگو و... .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار