به گزارش تابناک ایلام
تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نمایددراین بسته می خوانید :عجبا از این خانه!!!/ اگر ما نبودیم معاون استاندار کارشناسی بیش نبود/حاشیه های روز خبرنگار/گسترش شتابان گردشگری از جیب طبیعت/قصه سرگردانی مردم ایلام برای بلیط/قصه تکراری جولان ریزگردهای عربی در ایلام
کد خبر: ۷۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶ 12 August 2015
سانه های خبری هرکدام به فراخور  توان خبری یاوابستگی سیاسی اشان خبرهای متعددی از گوشه وکناراستان رابرای استفاده مخاطبین خود منتشر می کنند ،بعضی خبرهایی را برجسته می کنند وبه سرعت در سایتها وخبرگزاریهای استان نقل قول می شوند،اما هستند خبرهایی که شاید سایتها وررسانه های خبری براحتی از کنار آن می گذرند واین خبرهابا وجود اهمیت شان درمیان چرخهای گذر زمان وفراوانی اخبار گم می شوند ،تابناک ایلام آمده است تا به  خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:
عجبا از این خانه!!!

آفتاب ایلام ، اختصاصی: از عجایب این خانه در روز خبرنگار آنکه چهل میلیون تومان هدیه ناقابل شهرداری که از عوارض اخذ شده از مردم و در راستای حق السکوت

و بستن زبانها به خانه داده شده است ، را بلوکه کرده و قصد دارد انشاالله کلاس روزنامه نگاری برگزار کند برای کی ؟ الله و اعلم

از عجایب جشنواره خانه این است که در میان صفحه ارا های نشریات استان که دوستی تعریف میکرد در یکی از جشنواره روم نشده مطبوعات ایلام را در پیشخوان دید مردم بگذارم جایزه و سپاس را تقدیم به طراحی و صفحه ارایی نشریه ایی نمود که هنوز الفبای صفحه ارایی را نمی داند و جالب آنکه  این نشریه از رانت قدرت برخوردار است ، همین رانت داور محترم نیز عسل باران کرده و شیرینی عسل کام داور را به سمت این طراح نابغه برده است!!! عجب!

از عجا یب جشنواره آن است که پایگاه های خبری هیچکدام  شایسته هیچ مقامی نشدند؟ چرا برای اینکه در راستای چاپلوسی و نان به نرخ روز خوردن اقدام نکرده اند.اصلا رئیس خانه خود تدبیر و امید دارد فقط نشریه خودش همه مقامها را داشته باشد به کسی چه ؟

اگر ما نبودیم معاون استاندار کارشناسی بیش نبود

به گزارش ایلام پویا،جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ "هادی خامنه ای"، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام و "محسن رهامی"، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و رئیس کمیته انتخابات اصلاح طلبان 17 مرداد در محل باشگاه فرهنگیان شهر ایلام برگزار شد.

در این جلسه پر حاشیه که با مضمون پرسش و پاسخ برگزار شده بود این دو چهره اصلاح طلب در سخنان خود و در آستانه انتخابات مجلس سهم خواهی های خود را از دولت خواستار شده و در این بین حتی رئیس جمهور را با کلمات و جملات توهین آمیز خطاب کردند.

با پایان یافتن مراسم در جمع خصوصی اصلاح طلبان، معصومه علی حسینی از فعالان رسانه ای استان ایلام به فعالان در ستاد انتخاباتی دکتر روحانی که دارای جایگاهی در این دولت نشدند اشاره و افزود: چرا بعد از دوران 8 ساله احمدی نژاد از کسانی که در استان عضو ستاد آقای روحانی بودند و متحمل زحماتی شدند استفاده نشده و آقای استاندار افرادی را از ستاد دیگر کاندیداها به کار گرفت؟ چرا باید چه در  دوران 8 ساله و چه در این دوره به هفته نامه من آگهی داده نشود و بایکوت شود.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: ما حامی معاون فعلی استاندار بودیم و اگر ما نبودیم الان هم در اتاق سه در چهار نشسته بودند و یک کارشناس ساده در استانداری بود، ولی الان هم به ما توجهی ندارند و ما در دولت اصولگرا و فعلی هیچ جایگاهی نداشته و نداریم.

در ادامه این جلسه انتقاداتی به استاندار ایلام مبنی بر عدم تغییر برخی مدیران احمدی نژادی مطرح شد که "رهامی" رئیس کمیته انتخابات اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال گفت: پس از استیضاح اقای" فرجی دانا" از وزارت علوم، آقای "روحانی" استانداران را فراخواند و متذکر شد که تعداد وزراء برای استیضاح، تعدادشان بالا رفته مثل وزیر کشور، وزیر نفت، وزیر تعاون، وزیر صنایع و وزیر آموزش و پرورش و تا وقتی که من بحث قطعنامه و توافق نامه هسته ای را درست می کنم فعلا شیب تغییرات را کند کنید تا بتوانم یک رفاه اجتماعی ایجاد کنم؛ بعد به سراغ تغییرات بروید.

"هادی خامنه ای" در ادامه این بحث اظهار کرد: مجلس را باید درست کرد و تا مجلس درست نشده آقای روحانی نمی تواند اصلاحات را پیش ببرد.

حاشیه های روز خبرنگار

به گزارش ایرنا ایلام ، سرانجام روز موعود جشنواره ای فرا رسید که خانه مطبوعات استان از ابتدای مرداد ماه امسال برگزاری مطلوب آن را به خبرنگاران نوید داده بود.
آیین روز خبرنگار و اختتامیه جشنواره تجلیل از آثار برتر خبرنگاران استان ایلام 9 صبح روز 17 مرداد در مجتمع هنری ارشاد ایلام با حضور مسوولان استان، خبرنگاران رسانه ها برگزار شد.
نخستین نکته جالب توجه این مراسم بزرگداشت، سین بلند بالای برنامه ها بود که همراه یک عدد خودکار و یک برگ سفید یادداشت درون پوشه های پلاستیکی زرد، نارجی، آب و قرمز قرار داشت و قبل از ورود با سالن در اختیار مدعوین قرار می گرفت که حکایت از برنامه ای بمدت سه ساعت داشت.
ساعت شروع مراسم 9 صبح اعلام شده بود که با حضور خبرنگاران و مدیران تعدادی از دستگاه های اجرایی استان و صندلی های نیمه پر ساعت 9:30 سرانجام با قرائت قرآن آغاز شد.
ساعت که از 10 گذشت فضای سالن هر لحظه مملو از خبرنگاران و مسوولان می شد و سرانجام با حضور استاندار ایلام، معاون سیاسی و فرماندار شهر فضای این مراسم کامل و کامل تر شد.
رونمایی از اسناد سجلی زنده یاد حسین الوندی و یادی از درگذشتگان پیشکسوت عرصه رسانه فضایی حزن انگیز به این آیین داد که با اجرای موسیقی پلی بک این فضا به شادی سوق داده شد.
خانه مطبوعات در اقدامی ابتکاری تریبون آزاد برای 10نفر از خبرنگاران قرار داده بود که با قرار گرفتن در جایگاه به بیان مسایل و دیدگاه های خود بپردازند.
نوبت به دومین نفر از اهالی رسانه برای تریبون آزاد که رسید فضای سالن و مراسم با غش کردن یکی از خبرنگاران زن حاضر در آیین به هم خورد و این خبرنگار را تا آمدن اورژانس به فضای خارج از سالن مراسم منتقل کردند.
شیوه نامتعارف پذیرایی خبرنگاران دیگر حاشیه این آیین بود که پس از اعلام مجری و دعوت از مدعوین برای پذیرایی خبرنگاران و شرکت کنندگان به بیرون از سالن رفتند و ایستاده در حالیکه بصورت سلف سرویس خودشان باید آبمیوه و کیک برمی داشتند از خود پذیرایی کردند.
مراسم که از ساعت 11 گذشت حوصله شرکت کنندگان کم کم به سر آمد و از شمار شرکت کنندگان اعم از خبرنگار و مسوول کم شد تا جاییکه تعداد صندلی های خالی از پر بیشتر شد.
سخنان دلنچسب مجری هم در این میان خستگی را بیشتر و حوصله شرکت کنندگان را کمتر و کمتر می کرد بطوریکه مراسم به سمتی پیش می رفت که از کیفیت و شان و مقام خبرنگاران دور می شد و تنها انتظار برای شنیدن بیانیه هیات داوران تحمل خبرنگاران را بیشتر کرده بود.
مراسم به اصطلاح جشنواره روز خبرنگار آنقدر طولانی شد تا جاییکه سخنرانان مراسم نیز حوصله شان سر رفته بود و هر کدام قبل از سخنرانی اعلام می کردند که صحبتهای شان کوتاه است تا بیش از این حوصله خبرنگاران سر نرود.
اگر چه برگزار کنندگان و متولیان جشنواره برنامه های ظنز و موسیقی را تدارک دیده بودند ولی طولانی شدن چهار ساعته تنها خستگی را به خبرنگاران و دیگر شرکت کنندگان هدیه می کرد.
سرانجام ساعت 13 از استاندار و دیگر مسوولان اجرایی شر کت کننده در جشنواره از سوی مجری دعوت به جایگاه شدند تا از برگزیدگان تجلیل شود ولی در نهایت ناباوری نماینده داوران اعلام کرد داور جشنواره که از مرکز مطالعات رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد بوده از 40 اثری را که قرار بوده انتخاب کند تنها 29 اثر را برگزیده است.
داوری ابتدایی این آثار توسط دو نفر از اهالی رسانه بومی استان انجام شده اما نکته قابل توجه اینجاست که یک داور غیر بومی در سفر کمتر از دوروز به استان که کارگاه های آموزشی را نیز برای اهالی رسانه برگزار کرده چگونه در مدتی کوتاه این آثار را به دقت بررسی و بقول خانه مطبوعات در نهایت رعایت عدالت 29 اثر را بعنوان برگزیده انتخاب کرده است؟
اما از طرفی خانه مطبوعات پیش از برگزاری جشنواره روز خبرنگار اعلام کرده بود به منظور افزایش حضور هرچه بیشتر خبرنگاران هر خبرنگار تنها می تواند با ارسال اثر تنها در یک بخش شرکت کند ولی در این آیین برخی خبرنگاران در دو بخش بعنوان برگزیده معرفی شد.
در این آیین رییس خانه مطبوعات و استاندار ایلام از اهالی رسانه این استان تمجید کرده و جایگاه آنها را بعنوان افرادی خبره و ماهر در سطح ملی دانستند و انتظار می رفت آثار برگزیدگان جشنواره از 40نفر هم بیشتر باشد اما بیانیه هیات داوران چیزی بر خلاف این بود.
در این آیین از بین 11 خبرگزاری فعال استان تنها دو اثر در بخش گزارش به عنوان برگزیده انتخاب شدند و هیات داوران آثار خبرنگاران خبرگزاری ها را در بخش خبر و مصاحبه حائز کسب رتبه نداست.
هیات داوران هیچ کدام از آثار مطبوعات و پایگاه های خبری تحلیلی در بخش خبر را برگزیده ندانست و بسیاری از بخش ها تنها یک برگزیده و یا شایسته تقدیر داشت و تعداد زیادی از مقام ها نیز خالی از اسم باقی ماند.
در نهایت مراسم چهار ساعته روز خبرنگارکه تنها خستگی را بر تن خبرنگاران گذاشته بوده سرانجام ساعت 13:30 پایان یافت و از 40 اثر برگزیده خبرنگاران که قرار بود تقدیر شود تنها 29 نفر مورد تقدیر قرار گرفتند.
جشنواره امسال در دوره جدید مدیریت خانه مطبوعات برگزار و بسیاری از خبرنگاران انتظار برگزاری مطلوب و با کیفیت آن را نسبت به سال های گذشته داشتند ولی گلایه شماری زیادی از خبرنگاران اعم از ارسال کنندگان اثر و غیره در پایان بیانگر گلایه و عدم رضایت خبرنگاران از برگزار کنندگان بود.
به هر صورت جشنواره امسال روز خبرنگار نیز گذشت و این قشر اگر چه با برگزاری چنین برنامه تکریمی امسال مورد بی مهری از سوی مسوولان ارشاد و متولیان برگزاری برای تجلیل قرار گرفتند ولی بی شک این افراد رسالت اصلی خود را همچنان انجام داده و می دهند.

گسترش شتابان گردشگری از جیب طبیعت

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام – یادداشت

علی مزامیر- خبرنگار

بازدید روز گذشته استاندار ایلام از روستای «کلم» در شهرستان بدره با همراهی تنی چند از مدیران استان که در خبر ساعت 17 شبکه استانی سیما با تأکید بر توسعه «گردشگری» پخش شد را می‌توان از زاویه دیگری بررسی کرد.

گردشگری مسئله مهمی است که نباید از محاسن آن غافل شد و نقاط مستعد جذب گردشگر نیز باید شناسایی و تقویت شود اما واقعیت و شکل ماجرا در استان به‌گونه‌ای است که اولویتی غیر از گردشگری را به ما می‌نمایاند و اگر می‌دانستیم این کار در روستاهایی نظیر «کلم»، «حیدر آباد»، «خوران»، «زنجیره علیا»، «سراب کلان»، «سنگ‌ سفید» و «پشت قلعه» ممکن است باز کردن دروازه به روی فاجعه‌ای زیست‌محیطی باشد، از آن حذر می‌کردیم.

بحران کم‌آبی در کل کشور مشهود است و بی‌آبی سال‌های گذشته در مناطقی نظیر کلم که درگذشته وضعیت آبی خوبی داشته‌اند را در معرض خطر قرار داده است، هجوم شدید مردم استان به‌خصوص ساکنان مرکز استان در روزهای تعطیل به این روستا و جا گرفتن آن‌ها در کنار چشمه‌ها و رودخانه و زیر درختانی که به‌موازات رودخانه در طی زمان به‌صورت طبیعی شکل‌گرفته‌اند، اثرات و توابع غیرقابل‌کنترل زیست‌محیطی ایجاد کرده است.

ازدحام نفوس در این روستا علاوه بر فشار بر طبیعت و تخریب آن، ساکنان اصیل این روستا و دیگر روستاهای نظیر آن را به ستوه آورده است، نه ظرفیتی برای پذیرایی آدم‌ها هست و نه جایی برای پارک خودروهای بی‌شمار.

باوجود هشدارهای متعدد برخی از دلسوزان نسبت به تخریب‌های گسترده مردم در این روستاها، تاکنون اقدام مناسبی برای افزایش امکانات و بالا بردن ظرفیت‌ها انجام‌نشده است. به اذعان برخی گروه‌های زیست‌محیطی، بازدیدهای رو به افزایش مردم از این روستا، از آغاز تخریب‌های جدید در منابع آبی، جنگلی و باغی حکایت دارد و نگرانی از بی‌توجهی گردشگران به کمترین ضوابط حفظ محیط طبیعی، منطقه را در آینده تبدیل به ویرانه کند.

متأسفانه در این سال‌ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی طرح خوب و به‌دردبخوری برای گسترش باغات در این روستاهای به‌اصطلاح هدف گردشگری اجرا نشده و در زمینه گسترش باغات، باری به هر جهت، عمل کرده هرچند محیط‌زیست استان نیز تاکنون یک گزارش از نگرانی خود ارائه نکرده است.

مدیران سازمان‌های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی منفعلانه وظایف خود را در این خصوص زمین گذاشته‌اند و نسبت به گسترش باغات و حفظ و گسترش عرصات طبیعی اقدامی نکرده‌اند و میراث فرهنگی و گردشگری برای شلوغ کردن این روستاهای کوچک و بدون امکانات و زیرساخت، عجول است، نتیجه اینکه خود روستا نیز در درازمدت در مخاطره قرارگرفته است اما از یاد نبرید اگر تلاش برای گسترش باغات و درختان غیرمثمر در مناطق دیگر می‌شد هجوم بی‌امان به این روستاها تعدیل می‌شد، نگویید آب نیست، وظیفه این دستگاه‌ها کار علمی و عملی در زمان‌های سخت است وگرنه در زمانه وفور آب، مردم خود اقدام می‌کنند.

استاندار محترم التفات دارند که این روستاها ظرفیت‌های خدادادی گردشگری هستند و مدیران هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری دولتی یا خصوصی برای افزایش امکانات و رفاه گردشگران به آن‌سو سوق نداده‌اند و تکاپوی زیاد مردم برای رفتن به «کلم» و «میشخاص» صرفاً بیلان کاری برای میراث فرهنگی و گردشگری به همراه داشته است که شنیدن خبر آن خوشایند است اما حجم عظیم این تکاپو که اغلب با روشن کردن آتش و دود و دم کباب و تخریب طبیعت همراه است یک وجه تراژیک هم دارد. بهتر نیست با تازیانه زدن بر گرده برخی مدیران، آن‌ها را از رخوت و انفعال خارج کنید و به علاج واقعه قبل از وقوع بپردازید؟

قصه سرگردانی مردم ایلام برای بلیط/پروازهایی که برای مسئولان است!

کمبود پروازهای فرودگاه ایلام باعث شده اکثر مردم استان از مزایای استفاده از هواپیما برای جابجایی بی بهره باشند و در این بین مسئولان بیشتر از این پروازها استفاده می کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: در حالی که امروزه بسیاری از استانهای کشور دارای امکانات مختلف زیرساختی نظیر فرودگاه برای جابجایی مسافر هستند، ولی استان ایلام از معدود استانهای کشور است که به رغم دوری از مرکز کشور دارای پروازهای کافی و منظم نیست.

کمبود پروازهای فرودگاه ایلام طی چند سال اخیر باعث مشکلاتی برای مردم استان ایلام شده به‌طوری که اکثر مردم برای تهیه بلیت با مشکل مواجه می‌شوند و از برکات پروازها و فرودگاه بی‌بهره هستند.

در حال حاضر بیشتر اوقات این مسئولان استان ایلام هستند که از پروازهای فرودگاه استفاده می‌کنند و البته برای تهیه بلیت با مشکل مواجه نمی‌شوند اما مردم عادی حداقل باید ۱۲ روز قبل از پرواز بلیت تهیه کنند.

این در حالیست که استان ایلام دارای یک فرودگاه بوده و از مزایای راه‌آهن، آزادراه و... برخوردار نیست و همین مسئله باعث شده برای دسترسی مردم به سایر استانها و مرکز کشور از جاده‌های پرپیچ و خم عبور کنند و مخاطرات تردد در جاده از جمله تصادف و صرف وقت و انرژی زیاد مواجه شوند.

در مجموع آنچه که در حال حاضر در فرودگاه ایلام مشاهده می‌شود کمبود شدید پرواز در عین وجود متقاضی و ازدحام مسافران است.


با نگاهی به نقشه فرودگاه های کشور بیشتر به محرومیت استان ایلام پی می‌بریم، استانی که با وجود ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک حتی از فرودگاه‌های مرز هوایی هم برخوردار نیست و فرودگاه آبدانان نیز متعلق به نیروی هوایی ارتش است و استفاده عمومی از آن نمی‌شود.

البته قرار بود در شهرستانهای مهران و دهلران فرودگاه ایجاد شود ولی این مهم نیز محقق نشد تا همچنان مردم استان ایلام از مزایای پرواز برخوردار نباشند.

با توجه به وجود مرز بین‌المللی مهران افزایش پروازهای این فرودگاه بسیار ضروری است چراکه هم‌اکنون روزانه پنج هزار نفر از مرز مهران تردد دارند که به‌طور قطع راه‌اندازی پروازهای جدید فرودگاه ایلام به سایر نقاط کشور از توجیه اقتصادی برخوردار است.

ین استان دروازه عتبات عالیات است و در سالهای گذشته پروازهایی از فرودگاه ایلام به مشهد و اهواز انجام می‌شد که طی سالهای گذشته این پروازها نیز دیگر انجام نمی‌شود و هم‌اکنون تنها روزانه دو پرواز از طریق ایلام به تهران و برعکس که در مجموع چهار پرواز است انجام می‌شود.

هنگام پروازهای فرودگاه ایلام با نگاهی به سالن فرودگاه انبوهی از مسافران در صف انتظار مشاهده می‌شود و البته در این بین خود فرودگاه ایلام دارای مشکلاتی است که باعث شده لغو پروازها در آن بیشتر دیده شود.

در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان در فرودگاه ایلام مشغول ارائه خدمات هستند که متأسفانه به دلیل نبود هواپیما در خود استان برنامه مشخصی در طول سال برای افزایش پروازها دیده نمی‌شود.

در حال حاضر پروازهای فرودگاه ایلام به روال گذشته برگشته و ۳۲ پرواز در هفته در استان انجام می‌شود و ۴۰۰ مسافر در طول روز در فرودگاه ایلام جابجا می‌شوند.

برای تهیه بلیط ماه‌ها سرگردان هستیم

مجید مرادی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به خاطر ماهیت و نوع کارم در حال حاضر هفته‌ای دو بار از ایلام به تهران پرواز دارم ولی متأسفانه از یک ماه قبل باید بلیت رزرو کنم چراکه پروازها خیلی زود پر می‌شود.

وی بیان داشت: پروازهای فرودگاه ایلام بسیار کم است و بااین‌همه مسافر که برای لیست انتظار وجود دارد باید از پروازهای فوق‌العاده در این فرودگاه استفاده شود.


این شهروند ایلامی اظهار داشت: اکثر مسافران هم مسئولان، نیروهای کاری، شرکتهای نفت و ...هستند و خیلی کم نوبت به مردم عادی برای پرواز می‌رسد.

مرادی گفت: بیشتر بلیط ها از قبل حتی برای چند هفته بعد رزرو شده است.

استان ایلام باید صاحب یک هواپیمای اختصاصی باشد

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات در بحث کمبود پروازهای فرودگاه ایلام بحث نبود هواپیمای ثابت در خود استان است.

وی بیان داشت: هواپیماها متعلق به شرکت‌های هواپیمایی دیگر است که به سایر استانها نیز پرواز انجام می دهند ولی اگر یک هواپیما متعلق به خود استان باشد بسیاری از کمبودها حل می‌شود.اگر یک هواپیما متعلق به خود استان باشد بسیاری از کمبودها حل می‌شود

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متأسفانه هم‌اکنون پروازهای فرودگاه جوابگوی مردم استان نیست به‌خصوص اینکه زائران ایرانی و عراقی نیز این فرودگاه استفاده می‌کنند.

شوهانی گفت: استان ایلام به دلیل نبود زیرساختهای لازم در بخش حمل و نقل نیازمند ایجاد یک فرودگاه جدید و توسعه فرودگاه شهدای ایلام است و این مهم باعث توسعه استان نیز می شود.

وی افزود: با تصویب منطقه آزاد تجاری مهران مسئولان قول ایجاد فرودگاه مهران را نیز داده اند که محقق شدن این مهم باعث تسهیل در تردد زائران عتبات عالیات می شود.

لزوم استفاده از هواپیماهای وزارت نفت برای افزایش پروازهای فرودگاه ایلام

وی گفت: یکی از مهمترین ظرفیتهای استان ایلام بخش نفت و گاز و وجود شرکت‌های متعدد نفتی، پالایشگاه گاز ایلام، پتروشیمی دهلران و ...است که باید از این ظرفیت برای راه‌اندازی پروازهای هواپیمایی نفت در استان باید استفاده کرد.

وی گفت: هم‌اکنون رایزنی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته ولی باید مسئولان ارشد استان نیز پیگیری کنند تا ورود پروازهای هواپیمایی نفت به ایلام فراهم شود.

نیاز به ۵ پرواز در روز برای فرودگاه ایلام و حل مشکلات تا پایان سال

محمدرضا مروارید استاندار ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به اینکه استان ایلام دارای مرز مهران و حجم زیاد متقاضی برای جابجایی هوایی است،پنج پرواز در طول روز نیازهای استان را تأمین می‌کندپنج پرواز در طول روز نیازهای استان را تأمین می‌کند.

وی بیان داشت: هم‌اکنون روزانه دو پرواز و گاهی سه پرواز در فرودگاه انجام می‌شود که واقعاً این میزان بسیار کم است و جوابگوی حجم زیاد مسافر و زائر در استان نیست.

مروارید عنوان کرد: تا پایان سال مشکلات مربوط به کمبود پروازهای فرودگاه ایلام حل می‌شود چراکه رایزنی‌های مختلف با شرکتهای هواپیمایی برای برقراری پرواز در فرودگاه ایلام انجام شده است.

وی افزود: به طور قطع توسعه زیرساختهای استان ایلام در دستور کار مسئولان است و توجه به افزایش پروازهای فرودگاه ایلام علاوه بر تسهیل در رفت و آمد باعث افزایش سرمایه گذاری ها در استان می شود.

به هر روی بدون شک توسعه فرودگاه در استان مرزی مثل ایلام به خصوص در شهرستان مهران ضروری است و با توجه به تردد زوار در این استان می توان حجم زیادی از زائران را از طریق فرودگاه جابجا کرد و از ترافیک مسافرت های زمینی در این استان مرزی کاست.

استان ایلام یکی از استانهای محروم کشور بوده که نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه زیرساختهای استان برای جذب سرمایه گذار مهیا باشد و در این صورت از استان استقبال می کنند.

باید شرایطی را فراهم کرد که رفت و آمد برای مردم به مرکز کشور بسیار تسهیل شود چراکه فاصله زمینی ایلام تا مرکز کشور و اهمیت استراتژیک مرز مهران و استان مرزی ایلام تقویت زیرساخت ها در این بخش را ضروری کرده است.

قصه تکراری جولان ریزگردهای عربی در ایلام

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، هجوم ریز گردهای عربی از شامگاه چهارشنبه به آسمان استان ایلام سبب بروز مشکلاتی برای مردم استان ایلام شده است.

بارها و بارها اخباری از این دسته که آسمان ایلام غبارآلود است را در سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم، مردم استان‌های غربی و به‌ویژه استان‌های ایلام و خوزستان به‌ناچار باید با گردوغبارهای مهاجم عربی پیمان دوستی ببندند و بدون هیچ اعتراضی فقط به این شرایط عادت کنند.

با اینکه استان ایلام به گفته مسئولان کشوری ازنظر توسعه نهال‌کاری در کشور رتبه برتر را دارد اما کماکان در کنار رخ دادن حریق‌هایی که سبب از بین رفتن مراتع و درختان بلوط زاگرس در ایلام می‌شود، آسمان ایلام برای نفس کشیدن به‌سختی می‌افتد.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: موج ریزگردها که از شمال عراق سرچشمه گرفته است تا دو روزبه صورت پایدار در آسمان استان ایلام باقی است.

علی طاهر سارایی افزود: میزان ذرات معلق موجود در هوای استان ایلام تا ساعت چهار بامداد امروز به حداکثر رسید که پس‌ازآن رو به کاهش نهاد.

وی عنوان کرد: میزان ذرات موجود در هوای شهر ایلام 417 میکروگرم بر مترمکعب است که روندی کاهشی دارد و متأسفانه ارتباط ما با ایستگاه‌های سنجش ذرات گردوغبار در مهران و دهلران قطع‌شده است.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست ایلام خاطرنشان کرد: در شهر ایوان نیز میزان این ذرات مهاجم به 302 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است که روندی کاهشی دارد.

وی گفت: بر اساس آماری که در 24 ساعت گذشته به ما رسیده است حداکثر میزان ذرات گردوغبار ثبت‌شده در شهر ایلام 1300 میکروگرم بر مترمکعب و در ایوان 1400 میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: موج گردو غبار از روز گذشته به صورت رقیق وارد استان ایلام شد که به تدریج بر غلظت آن افزوده شد.

یوسف شیخ الملوکی افزود: این ریز گردها با وزش باد شدید در مهران همراه شده است و ظهر امروز وزش باد شدیدی با سرعت 59 کیلومتر در ساعت در شهرستان مرزی مهران سبب بروز مشکلاتی برای مردم مهران شد.

وی گفت: میزان دید افقی ناشی از تندباد در مهران 6000 متر است که 4000 از حد هوای پاک و استاندارد که 10 هزار متر است، کمتر شده است.






اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار