تابناک-خوردن میوه و بخصوص میوه های تابستانی برای قشر محروم و حتی متوسط جامعه در دو سه سال اخیر و بخصوص امسال به رویا درآمده است.
کد خبر: ۹۷۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ 26 June 2021

به گزارش تابناک هرمزگان؛خوردن میوه و بخصوص میوه های تابستانی برای قشر محروم و حتی متوسط جامعه در دو سه سال اخیر و بخصوص امسال به رویا درآمده است و بیشتر حسرت میوه می خورند.متاسفانه قیمت میوه های تابستانی نجومی است و بسیاری از حاشیه نشینان و روستاییان فقط حسرت میوه می خورند؛ نه خود میوه.
میوه ها از یک طرف گران است و از طرفی دیگر گران فروشی هم می شود. این وضعیت از میدان میوه وتره بار تا بازار و مغازه های میوه فروشی تا دستفروشان و میوه فروشان خودرویی دیده می شود و بنظر می رسد نظارت لازم در این حوزه ها وجود ندارد. حتی برای تهیه گزارش که به میدان میوه و تره بار بندرعباس هم که رفتیم، قیمت های میوه و تره بار متفاوت بود و از نصب نرخنامه مصوب خبری نبود و فقط در برخی ها حجره ها، نرخ هایی را که بر روی بیلبوردهای کوچک نصب شده بر روی خودرو نوشته بودند، به چشم می خورد و نرخ ها بسیار متفاوت و فاصله معناداری داشت؛ اما وقتی تقاضای مشاهده نرخنامه را کردم، به بهانه های مختلف از ارائه آن خودداری کردند و برخی مدعی بودند و بیان می کردند نرخ های مصوب تعزیرات را روی بیلبورد نوشته ایم. مثلا گیلاس هم که همه می گفتند تک دانه است، کیلویی 30،25، 35، 40 و 45 هزار تومان و انبه هم بین 35، 38، 40 و 45 تومان به فروش می رفتند و سایر میوه ها نیز وضعیت مشابهی داشت. شهروندان از وضعیت قیمت ها و نظارت ها در میدان و بازار و... هیچگونه رضایتی نداشتند.

گلایه شهروندان

شهروندی که در میوه فروشی در بلوار معلم انگور را کیلویی 40هزار تومان خریده است، می گوید همین انگور روز بعد در خودروهای میوه فروشی کیلویی 15 هزار تومان و در میدان میوه وتره بار بصورت سبدی کیلیویی 18هزار تومان می فروختند که این تفاوت قیمت ها سوال برانگیز است. از طرفی دیگر در میدان میوه وتره بار هر میوه ای که بخرید، مبلغی حداقل هزار تومان به عنوان حق و سهم کارگر از شما به ازای هر سبد گرفته می شود که مشخص نیست بر چه اساسی است. حتی مشتری که خودش سبد میوه اش را در ماشینش می گذارد، بایستی این مبلغ را بدهد که از دستگاه های نظارتی تقاضا می کنیم این موضوع را هم بررسی کنند.


تفاوت قیمت و نبود نرخنامه

شهروندی دیگر هم از تفاوت قیمت ها و نبود نرخنامه در میدان میوه وتره بار بندرعباس گلایه دارد ومی گوید الان که چندین میوه را قیمت گرفتم، متوجه شدم خودروهایی که در سطح شهر میوه می فروشند، برخی از اقلام میوه ای و حتی تره بارشان ارزان‌تر از میدان است. درصورتیکه انتظار داریم در میدان میوه ارزان‌تر باشد.

قیمت های باورنکردنی

برخی از شهروندان هم از قیمت گران میوه های تابستانی در سطح شهر بندرعباس می گویند که برخی قیمت ها باورکردنی نیست و آنها علی رغم گذشت چند هفته از فروش میوه تابستانی، هنوز نتوانسته اند میوه بخرند. زن و بچه شان انتظار دارند که سرپرست خانواده برایشان میوه بخرد و با این درآمدهای پایین و میوه های گران، میوه تابستانی بطور کامل از برنامه و سبدغذایی خانوداه حذف شده است.


بیمار بدون میوه

خانمی پیر ساکن سربالایی کمربندی بندرعباس هم که بیمار است وحتی برخی روزها مواد غذایی برای غذا خوردن ندارد، می گوید: پزشک می گوید بایستی مواد غذایی و میوه خوبی بخورید تا تقویت شوید، اما ما که درآمدی جز یارانه نداریم، نمی توانیم میوه بخوریم و همیشه هم بیماریم و زجر می کشیم.

سوء‌تغذیه و نخوردن میوه

خانواده ای دیگر که زن وشوهر و دو فرزند بیمار شده اند، پزشک معالج هم به آنها گفته است که بدلیل سوء تغذیه و کم خونی بیمار هستند وبایستی برنامه غذایی خاصی را داشته باشند که می گویند ما توانایی خوردن میوه و پسته و حتی غذای عادی روزانه را نداریم. کمتر از دومیلیون تومان درآمد داریم که اجاره خانه و دو قسط و... داریم و حتی برای درمان مان هم بیشتر اوقات نمی توانیم پیش دکتر برویم.

نبود نظارت

شهروندی دیگر می گوید واقعا نمی دانم چرا نظارتی بر بازار میوه در میدان میوه وتره بار وجود ندارد. من داخل شهر و از دستفروشان پیاز را کیلویی دوهزار تومان گرفتم و میدان میوه وتره بار چند روز بعدش رفتم، کیلویی چهارهزار تومان بود. البته برخی میوه های دیگر هم گران‌تر بود. از آقای استاندار و فرماندار، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت، مدیرکل تعزیرات و.... می خواهم خودشان سرزده در ساعات مختلف از میدان میوه وتره بار بازدید داشته باشند ویا نمایندگان شان را بفرستند تا ناشناس برود و قیمت ها را از نزدیک ببینند. بعد هم بروند بازار و میوه فروشی ها را هم نظارت کنند. واقعا مردم با این قیمت ها چطور میوه و تره بار بخرند؟ چرا هیچ نظارتی بر قیمت ها نیست؟ البته میوه فروشی های سطح شهر هم گران‌فروشی زیادی می شود و میوه های شان هم گران است. چرا بایستی میوه آنقدر گران باشد که مردم فقط حسرت بخورند؟ بچه های مان آرزو به دل مانده اند و نمی توانیم میوه تابستانی بخوریم. چند روز قبل به بچه ام نصف گوجه دادم تا بجای گوجه تابستانی بخورد.

بیماران کرونایی

با افزایش بیماران کرونایی و قرنطینه خانگی بسیاری از آنها، اما نتوانسته اند برای خودشان میوه بخرند وتقویت شوند. یکی از این بیماران که ساکن محله آیت ا... غفاری است و از سه هفته قبل به همراه دو پسرش به کرونا مبتلا شده اند، بدلیل اینکه توان مالی برای خرید میوه و موادغذایی مناسب نداشتند، هنوز بهبودی کامل نیافته اند. مادر خانواده می گوید حتی برای دارو و دکتر، از همسایگان قرض گرفتم. میوه گران است و نمی توانیم بگیریم.

عکس میوه بگیریم

شهروندی دیگر هم می گوید: قیمت میوه در بازار روز بندرعباس و میوه فروشی های سطح شهر بسیار گران است و فقط باید از میوه ها عکس گرفت؛ زیرا بسیاری از میوه ها را حتی بصورت دانه ای نمی توان خرید. در میدان میوه وتره بار هم انگور یاقوتی بصورت سبدی کیلویی 28 هزار تومان بود. داخل بازار و میوه فروشی ها هم که تا بیش از 40 هزار تومان هم می فروشند. انگور را سال های قبلی کیلویی دوتا سه هزار تومان می خریدیم. یکی نیست بگوید دلیل این گرانی نجومی میوه و بخصوص میوه های تابستانی چیست؟ قشر کارمند هم به راحتی نمی تونه این میوه را بخره تا چه برسه به قشر کارگر و کسانی که درآمد ثابتی ندارد. مگر ما حق میوه خوردن نداریم؟ مسئولان چاره ای بیندیشند.

میوه خراب

شهروندی دیگری هم که گیلاس را از میدان میوه وتره بار بصورت سبدی و کیلویی 25 هزارتومان خریده بود هم گفت، وقتی آن را بردم خانه و خواستیم بشوییم، متوجه شدیم پایین سبد گیلاسی، خراب شده بود. این موضوع فکر کنم به این دلیل است که در گرمای 40تا50 درجه بندرعباس، میوه وماهی در هوای گرم و آزاد عرضه می شود و هیچ نظارتی برآن وجود ندارد. بر قیمت ها هم هیچ نظارتی نیست. مردم از ضعف نظارت ها در این دولت خسته شده اند.

 

گزارش: علی زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار