کد خبر: ۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۷ 26 January 2015

اخیراً عابد فتاحی یکی از سه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای باخبرگزاری ایرنا از زیاد بودن تعداد پزشک در آذربایجان غربی پرده برداشت.

مسئله ای که در وهله اول شاید باعث تعجب و حیرت مخاطبان شود اما در پشت سطور آن خبر حتما و به طور صددرصد درونمایه طنزآمیزی نهفته است که باید به حال این استان ابتدا خندید و به حرفهای نمایندگانش گریست.

عابد فتاحی در مصاحبه خود گفته است: شاخصه های بهداشتی به ویژه در خصوص دارا بودن پزشک متخصص و عمومی در آذربایجان غربی به خوبی رشد کرده به طوری که این استان می تواند پزشک مورد نیاز دیگر استانها را نیز تامین کند.

در جواب این جمله نسبتا طولانی نماینده ارومیه باید گفت که کدامین استان در کشورمان هم اکنون از وضعیت بدتری نسبت به آذربایجان غربی برخوردار است؟!

آنچه که از شواهد معلوم است و از آمارها استنباط می شود این است که آذربایجان غربی به عنوان استانی غریب و امروز جزء محرومترین استانها و در برخی زمینه ها محرومترین استان کشور است.

استانی که از نیروی انسانی ، منابع طبیعی و موقعیت استراتژیک فوق العاده ای برای توسعه پایدار در همه زمینه ها برخوردار است اما دریغ از کوچکترین پیشرفتی.

حال با این اوصاف نماینده ارومیه باید اعلام کند که بر طبق کدامین آمار تمام این استان در تمام شهرهایش پزشکان متخصص در تمام زمینه ها دارد و معین کند که چرا هنوز برخی از اهالی آذربایجان غربی به همسایه شرقی شان و همچنین پایتخت مراجعه می کنند و هنوز زیرساختهای لازم برای انجام برخی از عملهای جراحی در استان وجود ندارد.

سؤالی که بر ذهن مخاطبان نقش می بندد که نماینده ارومیه کدامین پزشکان را می گوید؟!

سخنان عابد فتاحی در حالی گفته می شود که  مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی پیش از این کمبود 200 نفری پزشک در این سازمان را مطرح کرده بود و معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی نیز در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر از کمبود 50 درصدی پزشک عمومی در این استان خبر داده بود که متن آن به شرح زیر است:

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون با کمبود ۵۰ درصدی پزشک مواجه هستیم اظهارداشت: در این راستا آذربایجان غربی جزو استانهای محروم کشور محسوب می شود.

رسول انتظار مهدی در گفتگو  با خبرنگار مهر با بیان اینکه علت عدم علاقمندی پزشکان برای حضور در آذربایجان غربی را محرومیت و کمبود امکانات عنوان کرد و افزود: در این راستا پزشکان علاقمند هستند در استانهای برخوردار ساکت باشند ولی از دیگر دلایل این است که هم از نظر سهمیه قبولی دانشجو و هم فارغ التحصیلی دانشجویان محدودیت داریم با این حال شاخص دسترسی بسیار خوب است و ۹۸ درصد از هم استانی های ما به خدمات بهداشتی دسترسی دارند.

 وی در ادامه در خصوص اجرایی شدن پزشک خانواده گفت: پزشک خانواده در روستاها در حال اجرا است و هم اکنون در حال استاندارد سازی محل اسکان پزشکان خانواده روستایی هستیم ولی پزشک خانواده شهری فعلا به دلایل مشکلات موجود متوقف شده و این یک مشکل کشوری است و مختص استان ما نیست .

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی برطرف کردن مشکلات پیش روی بهداشت و درمان در استان را نیازمند همکاری و همدلی تمام مسئولان و اختصاص اعتبارات مورد نیاز به این بخش عنوان کرد.

آذربایجان غربی با سه کشور خارجی مرز مشترک دارد و سالانه هزاران نفر از کشورهای همسایه برای درمان به این استان سفر می کنند و این امر زمینه توسعه توریسم درمانی در این منطقه را فراهم می کند اما نه تنها این بخش مورد غفلت واقع شده بلکه مردم خود استان به خصوص در شهرهای استان با مشکلات عدیده ای در این بخش دست و پنجه نرم می کنند.

حضور دو نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی و عضویت در کمیسون بهداشت مجلس،می تواند برای جبران بخشی از کمبودها به خصوص کمبود اعتبارات کمک کار مسئولان باشد اما تاکنون از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده نشده است.

سخن آخر اینکه معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی از وجود دو نماینده آذربایجان غربی در کمیسیون بهداشت مجلس به عنوان ظرفیتی برای جبران کمبودها نام برده است که با اقدامات نماینده ارومیه نه تنها باید دلخوش جذب اعتبارات نباشیم بلکه باید بودجه بهداشتی-درمانی استان کاهش یابد چرا که ما در زمینه پزشکی در مدینه ای فاضله به سر می بریم و نیازی به اختصاص بودجه های بیشتر نیست و این بودجه باید در استانهای محروم! صرف شود نه در استان توسعه یافته آذربایجان غربی!

در پایان به عنوان جزئی از جامعه مظلوم آذربایجان غربی یاد نمایندگان اصفهان افتادم که سال گذشته علی رغم اینکه بزرگراهها و اتوبانهای بسیاری در سراسر این استان کشیده است به کمبود اعتبارات برای جاده های این استان اعتراض کرده و جاده هایشان را جزء حادثه خیزترینها در کشور معرفی کردند، علی رغم اینکه بهترین و بزرگترین جاده های کشور در آنجا قرار دارد!

همچنین در رسانه ها نیز حادثه خیز بودن جاده های اصفهان عاملی برای کشته شدن مردم عنوان می شود، در حالی که باید به حال کوره راههای بین شهری استان که در هر وجبش حادثه و مرگی کمین کرده است گریست!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار