معاون مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان قم مطرح کرد

چند دقیقه طلایی برای پیشگیری از گازگرفتگی

معاون مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: چند دقیقه طلایی اما کوتاه برای کنترل وسایل گرمازا سبب جلوگیری از مسمومیت با گاز CO و خطرات جانی ناشی از آن می‌شود.
کد خبر: ۳۲۰۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴ 30 October 2016
به گزارش تابناک قم، مهدی فراهانی با اشاره به کاهش تدریجی دما و شروع فصل سرما اظهار کرد: با توجه به برودت هوا طی روزهای آینده و استفاده از لوازم گرمایشی، توجه به نکات ایمنی ضروری است.

وی افزود: بررسی و کنترل پیشگیرانه وسایل گرمایشی یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از بروز خطرات ناشی از گاز گرفتگی و آتش‌سوزی است.

معاون مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان قم با بیان اینکه مسمومیت با گاز CO یکی از شایع‌ترین علل مصدومیت و مرگ ناشی از استفاده نادرست وسایل گرمایشی است، اضافه کرد: این گاز به عامل مرگ خاموش معروف است و سال گذشته نیز سبب فوت چند نفر از همشهریان قمی شد.

وی ادامه داد: کنترل لوله‌های متصل به بخاری‌های گازسوز و مسیرهای خروجی لوله‌ها در پشت بام و لزوم گرم بودن آنها هنگام روشن بودن بخاری، بست‌های شلنگ گاز و کارکرد صحیح شومینه، وجود منفذ مناسب برای گردش هوا در محیط و آسان‌ترین راه یعنی رویت شعله آبی رنگ که نشان‌دهنده سوختن استاندارد گاز است، تنها چند دقیقه زمان می‌برند در حالی‌که همین کارهای چند دقیقه‌ای سبب حفظ و سلامت خانواده می‌شوند.

فراهانی با اشاره به آمار بالای مسمومیت با گاز CO در قم طی سال گذشته تصریح کرد: برخی از مصدومین توسط پرسنل اورژانس 115 در محل درمان شدند و بعضی هم به مراکز درمانی انتقال یافتند که به دلیل آسیب‌های جدی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

معاون مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان قم خاطرنشان کرد: با تمام تلاشی که پرسنل اورژانس داشتند، سال گذشته شاهد مرگ 9 نفر از کسانی بودیم که به دلیل مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند.

وی گفت: آمار بالای مرگ، مصدومیت و کاهش سطح هوشیاری بر اثر مسمومیت با گاز CO در کشور نشان‌دهنده بی‌توجهی مصرف‌کنندگان گاز شهری به مسائل ایمنی و پیشگیرانه و نیز استفاده از وسایل گرمایشی به صورت غیرمتعارف یا غیراستاندارد است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار