به گزارش تابناک قم، سرهنگ احمد پوربافرانی اظهار داشت: حدود ۳۵۰ هزار دستگاه موتورسیلکت دارای پلاک در قم وجود دارد که از سال ۸۳ تاکنون ۶۲ هزار و ۸۰۰ راکب موتورسیکلت به واحد تعویض پلاک پلیس مراجعه کردهاند.
وی با بیان اینکه قم پس از یزد و تهران رتبه سوم موتورسیکت کشور را دارد، افزود: تعدادی از موتورسیکلتها خارج از محدوده شهر قم و در روستاها هستند یا به دلیل فرسودگی امحا و اسقاط شدند و تعداد زیادی هم در پارکینگهای پلیس راهنمایی و رانندگی موجود است اما تعداد همه اینها به ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت نمیرسد.
۶۸ درصد تصادفات استان مربوط به موتورسواران است
رئیس پلیس راهور استان قم افزود: در سال جاری ۶۸ درصد تصادفات استان مربوط به موتورسواران است که بسیاری از این تصادفات منجر به فوت راننده و سرنشین میشود.
وی اظهار داشت: بسیاری از کسانی که دچار ضربه به سر به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی شدهاند نیز دچار بیماریهای سخت و قطع نخاع شدند.
تولید بیش از ۲ میلیون موتورسیکلت
پوربافرانی افزود: از سال ۸۳ تاکنون بیش از دو میلیون موتورسیکلت در کارخانههای قم تولید شده که البته به سایر شهرها هم عرضه شده است.
وی اظهار داشت: مشکل اساسی این است که خانوادهها موتورسیکلت را به راحتی خریداری میکنند و بدون داشتن گواهی نامه و مهارت کافی و علم و اطلاع از قوانین راهنمایی و رانندگی در اختیار فرزندان قرار میدهند.
رئیس پلیس راهور استان قم درخصوص راهکار کاهش تصادفات موتوری نیز گفت: خانوادهها باید همکاری کنند و راکبان موتورسیکلت قوانین و توصیههای راهنمایی ورانندگی را جدی بگیرند و مهارت خود را در رانندگی افزایش دهند و شبها کمتر از این وسیله استفاده کنند.
موتورسیکلت نباید سرنشین اضافی داشته باشد
وی با بیان اینکه موتورسیکلت نباید سرنشین اضافی داشته باشد، تأکید کرد: طبق قانون یک نفر میتواند از موتورسیکلت استفاده کند اما اگر دو نفر هم مینشینند باید هر دو از کلاه ایمنی استفاه کنند و این را بدانند که آسیب پذیرترین افراد در تصادفات کودکان هستند و باید از آنان مراقبت شود.
پوربافرانی ادامه داد: یک طرحی هم ارائه شد که موتورسیلکت به افراد زیر ۱۸ سال فروخته نشود اگر این طرح با راهکارهایی که مانع ایجاد بازار سیاه شود توأم شود بسیار بازدارنده خواهد بود.