رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در راستای مدیریت تورم گفت: رشد اقتصادی یزد بالاتر از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۱۲۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 25 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مجید دهقانی‌زاده در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به اینکه افت و نوسانات مربوط به تمامی اقتصادهای دنیا است، اظهار داشت: کشورهای توسعه یافته به سطحی رسیده‌اند که نوسانات موجود در اقتصاد بر روی زندگی مردم تاثیر بسیار بالایی ندارد.

وی تاکید کرد: وقتی در کشورهای مختلف بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنها چندان تفاوتی نسبت به زیرساخت‌ها با ایران ندارند و تنها مشکلی که ما در کشورمان داریم این است که از این زیرساخت‌ها به درستی استفاده نکرده‌ایم و صرفا به ایجاد آن پرداخته‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به اینکه مشکل اصلی کشور ما امروز در بهره‌وری از منابع و زیرساخت‌ها و امکانات است عنوان کرد: امروز رقابت در جهان در حوزه بهره‌وری است و تمامی کشورهای توسعه یافته به این حوزه توجه بسیار خاص و ویژه‌ای دارند اما در ایران همچنان بهره‌وری پایین است.

دهقانی‌زاده تصریح کرد: در دو سال اول این دولت ادعا داریم که بر خلاف دولت‌های قبل به صورت مستمر رشد بالای چهار درصد داشتیم و در استان یزد این رشد اقتصادی بالای هفت درصد بوده است.

در سال‌های قبل از دولت سیزدهم تورم منفی 5 و نیم درصد را تجربه کردیم

وی با بیان اینکه ما در دولت‌های قبل حتی رشد اقتصادی منفی پنج و نیم را هم تجربه کردیم گفت: در توسعه هرچه بیشتر این رشد اقتصادی بهره‌وری عامل اصلی به حساب می‌آید و مردم هم در این بهره‌وری نقش بسیار بالایی دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد یکی از عواملی که در عدم مشخص شدن این رشد اقتصادی در سفره مردم نقش داشته را تورم دانست و افزود: ناترازی بودجه، خلق پول بدون پشتوانه، استقراض ناخواسته یا بیجا از بانک مرکزی، برداشت مازاد و رشد نقدینگی از جمله دلایل این تورم است که در طول سالهای قبل از این دولت به شدت وجود داشت و تاثیر آن الان در جامعه به وجود آمده است.

دهقانی‌زاده با تاکید بر اینکه در دو سال استقرار این دولت 10 درصد کنترل نقدینگی صورت گرفته عنوان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتباط با نقدینگی و تورم این است که کنترل تورم به صورت دستوری در هیچ کجای دنیا محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بالای 90 درصد بودجه‌های عمومی کشور صرف مخارج جاری می‌شود عنوان کرد: این موضوع به معنای آن است که تنها 10 درصد بودجه کشور صرف عمرانی می‌شود که بخشی از آن هم محقق نمی‌شود.

برنامه‌های گسترده دولت سیزدهم برای تامین و مدیریت آب در یزد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد به اقدامات دولت در زمینه انتقال آب به یزد اشاره کرد و افزود: انتقال آب از سد خرسان به یزد پس از نزدیک به هشت سال دوباره از سر گرفته شد و با اخذ تمامی مجوزهای مربوط به آن کار به صورت جدی در دستور قرار گرفته است.

دهقانی‌زاده خاطرنشان کرد: انتقال آب از خلیج فارس به یزد هم یکی دیگر از برنامه‌های دولت است که به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ استان یزد در سفر رئیس جمهور به یزد به تصویب رسید و این پروژه‌ برای یزد اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی حجم مخزن‌سازی‌های دولت سیزدهم در یزد برای اطمینان از تامین منابع پایدار آب استان را معادل کل مخازنی دانست که در طول دوره‌های مختلف یزد ساخته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد اجرای رینگ شهری آب یزد را یکی دیگر از اقدامات بسیار مهمی دانست که در حوزه آب در حال انجام است و افزود: این طرح نیاز به دو هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که فاز نخست آن در حال اجراست و اجرای این طرح توزیع کمی و کیفی آب در تمام نقاط شهر یزد را به صورت یکسان تامین می‌کند.

استراتژی یزد در ارتباط با معادن شعار «از سنگ تا قطعه» است

دهقانی‌زاده به ظرفیت معادن یزد اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی استان در حوزه معادن به صورت گسترده با تغییر مواجه است و استراتژی اصلی استان از سنگ تا قطعه است.

وی ادامه داد: با این استراتژی به دنبال آن هستیم که صنایع تکمیلی را در ارتباط با محصولات معدنی و تولید قطعات و ماشین آلات در یزد راه‌اندازی کرده و از آن بهره‌مند شویم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در ارتباط با پرداختی‌های معادن به یزد گفت: در سال گذشته حداقل 350 میلیارد تومان از محل یک درصد معادن، 170 میلیارد تومان در زمینه عوارض آلایندگی و همچنین مبالغ قابل توجهی در ارتباط با مسئولیت‌های اجتماعی معادن در نظر گرفته شده است.

دولت قبل راه آهن یزد اقلید را بدون امکان تردد قطار افتتاح کرد

دهقانی‌زاده پروژه راه‌آهن یزد اقلید را یکی از مهمترین پروژه‌های اقتصادی استان و کشور دانست و افزود: این طرح نقش بسیار مهمی در توسعه کشور دارد که در دولت قبل به صورت خیلی ناقص و بدون فراهم شدن امکان تردد قطار افتتاح شد.

وی بیان کرد: همین الان هم این پروژه بالای یک هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به صورت کامل به بهره برداری برسد و ارزش فعلی آن بیش از هشت هزار میلیارد تومان است و تقریبا تمام  فعالیت های آن توسط یزد انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: الان قطار امکان تردد با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را دارد و با تزریق 100 میلیارد تومان اعتبار دیگر امکان اجرای آن وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار