تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
یک سرمابه گذار به نکته مهمی اشاره و بیان می‌کند که هم اکنون به دلیل نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش، عملا بخش زیادی از ظرفیت تولید کارخانه و به تبع آن تعداد زیادی شغل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد!
کد خبر: ۱۱۲۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۶ 30 September 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، توسعه مستلزم ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری است که البته در مناطقی مانند ایران بخش زیادی از فرایند سرمایه گذاری برای یک واحد تولیدی تا رسیدن به مرحله ثبات در عملکرد نیازمند سیاست گذاری‌ها و ایجاد قوانینی کاربردی و حمایتی از سوی دولت است.
در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط متعدد از جمله عدم جذابیت، نبود زیرساخت‌ها بی تجربگی متولیان دولتی و بخش خصوصی (به دلیل نبود سابقه صنعتی و واحدهای تولیدی) و برخی موارد دیگر عملا جذب سرمایه گذار بسیار سخت، زمانبر و گا‌ها چالش برانگیز است و در برخی موارد هم واحد‌های تولیدی از ادامه مسیر باز مانده و خیلی زود به واحد‌های راکد یا ورشکسته تبدیل می‌شوند.

بخش اقتصادی نیازمند حمایت مسئولین ارشد استان / سرمایه در گردش خان سخت گذر برای تولیدکنندگان + فیلم

یک سرمایه گذار تولیدات صنعتی در بخش روغن موتور و ضد یخ می‌گوید که برای تولید و اشتغال بیشتر اقدام به توسعه کارخانه کرده، اما در حال حاضر از ظرفیت توسعه یافته نمی‌تواند استفاده کند.
گلریز ادامه داد: اقدام توسعه‌ای کارخانه شامل جدا سازی تجهیزات تولید محصولات متفاوت است و این اقدام باعث تفکیک خط تولید می‌شود که این اقدام توسعه‌ای علاوه بر بالابردن ظرفیت کمی و کیفی تولید باعث افزایش اشتغالزایی هم می‌شود.
وی، اما به نکته مهمی اشاره و بیان می‌کند که هم اکنون به دلیل نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش، عملا بخش زیادی از ظرفیت تولید کارخانه و به تبع آن تعداد زیادی شغل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد!
یکی دیگر از سرمایه گذاران که در بخش تولید کود‌های آلی غنی شده فعالیت می‌کند معتقد است که برخی قوانین خصوصا در بخش بانکی، عملا دست و پاگیر است و مسئولان لازم است که در این زمینه شرایط را تسهیل کنند.
رفعتی می‌گوید کارخانه به دلیل مشکل نقدینگی و نبود سرمایه در گردش فقط با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند در حالی که می‌توان این ظرفیت را به سه شیفت کاری و افزایش تولید و اشتغال رساند.

بخش اقتصادی نیازمند حمایت مسئولین ارشد استان / سرمایه در گردش خان سخت گذر برای تولیدکنندگان + فیلم

نسخه شفابخش
شکی نیست که مسئولین دولتی وظیفه خود می‌دانند که تسهیل گر بخش تولید و اشتغالزا باشند و در این زمینه هم تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد که البته همانگونه که گفته شد در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ریسک پذیری سرمایه گذاری، این تسهیل گری بسیار سخت است، چون مشکلات متعدد و سخت است.
کلینیک صنعتی سازمان بسیج مهندسین صنعتی و معدن سپاه فتح برای پایش و رصد وضعیت موجود، جمع بندی و ارائه گزارش به مسئولین مرتبط از جمله بخش‌هایی است که تلاش دارد در کنار متولیان اجرایی، تسهیل گر تولید و اشتغال باشد.
مدیر کلینیک صنعتی سازمان بسیج مهندسین صنعتی و معدن سپاه فتح در این خصوص گفت: یکی از اقدامات اصلی این کلنیک شناسایی و پایش واحد‌های تولیدی راکد است تا پس از عارضه یابی نسخه‌ای شفا بخش برای برگشت به تولید یا افزایش و توسعه تولید و اشتغال این واحد‌ها است.
احسان باقری افزود: در بازدید اخیر از دو واحد تولیدی که دارای مشکلاتی هستند بازدید و پایش صورت گرفت.
باقری ادامه داد: در پایش صورت گرفته، عمده مشکلات به بحث سرمایه در گردش و برخی مشکلات این واحد‌ها با سیستم بانکی بر می‌گردد که تلاش می‌شود این دو مورد که عملا نیازمند تعامل بیشتر بانک‌های عامل و سرمایه گذاران است توسط کلنیک و مسیولین ارشد استان تسهیل شود.

نکته: همانطور که گفته شد سیستم سرمایه گذاری در کشور و با شدت بیشتر در کهگیلویه و بویراحمد، نیازمند حمایت‌ها و پیگیری‌های مسئولین است بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به پایش صورت گرفته و سخن برخی از تولید کنندگان، رفع بخشی از این مشکلات نیازمند ورود موثر مسئولین ارشد استان به خصوص شخص استاندار است چرا که در مواردی نیاز به پیگیری‌هایی در سطح ملی است.
با نگاهی به نتایج و جزئیات پایش واحد‌های تولیدی مشخص می‌شود که ظرفیت‌های بسیار زیادی برای افزایش تولید و اشتغال عملا بلا استفاده می‌ماند در حالی که با ورود موردی و شخصی استاندار و معاون اقتصادی وی به این مشکلات در کنار ستاد رفع موانع تولید می‌توان گام‌های بزرگی در مسیر توسعه و افزایش تولید و اشتغال استان برداشت.
فیلم: تولید کنندگان چشم انتظار حمایت مسئولین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار