چند ماهی می شود که تاخیر در واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار، برای مردمی که روی همین آب باریکه هم حساب باز می کنند، تبدیل به دغدغه و نگرانی شده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲ 19 October 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از اترک نیوز، طبیعی است که با این همه گرانی  و اوضاع بد اقتصادی، طبقه متوسط به پایین؛ یعنی بیشترین جمعیت کشور، با رسیدن به آخر ماه چیزی ته جیبشان نماند.

بنابراین به ناچار روی همان اندک یارانه ای که برای دولت تبدیل به یک معضل شده است ، حساب باز می کنند اما انگار دولت بدش نمی آید که آب پاکی را روی دست ملت بریزد و برای همیشه پرونده "هدفمندی یارانه ها" را ببندد.

طرحی که بنا بود به بهبود وضع معیشتی مردم و اقتصاد کشور کمک کند و  پول بیت المال را عادلانه بین مردم تقسیم کرده و به جای شارژ مضاعف حساب بانکی مرفهین، کمی به اوضاع نیازمندان واقعی جامعه سر و سامان دهد حالا به معضلی برای مردم و دولت تبدیل شده است.

با وجود گذشت چند سال از اجرای طرح و برداشته شدن یارانه از روی تمام اقلام و اجناس ، مردم هزینه چندبرابری متقبل می شوند تا در برابر آن دولت مبلغ45 هزار و 500 تومان آن هم با هزار اما و اگر به آنان پرداخت کند.

اما حتی اگر اجرای این طرح اشتباه بوده یا در اصل هدفمند کردن یارانه ها طرح اقتصادی درستی بوده که به روشی نادرست اجرا شده است، باز هم مردم مقصر نیستند و نباید تاوان خطاهای مسئولان سابق و حاضر را پس دهند.

در این بین، تاخیر در پرداخت همین مبلغ کم بر خانواده ها فشار زیادی وارد می آورد. تا حدی که می توان شاهد بود به ازای یک روز دیرتر استرس و اضطراب های شدیدی به بخشی از مردم که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و رکود در بخش های مختلف  منبع درآمد دیگری ندارند، وارد می شود.

 اضطراب حذف شدن که به مخیله خیلی ها خطور نمی کند چون خود را واجد شرایط  آن نمی بینند. با این حال این روند همچنان ادامه دارد و برنامه ریزی های بسیاری را به هم می ریزد. برنامه ریزی هایی که ممکن است شامل تأمین مایحتاج اولیه یا پرداخت قبوض رنگارنگ و یا صرف هزینه های پزشکی باشد؛ همین جوی کم رمق یارانه ها این همه اعتبار برای مردم دارد.

پرداخت با تاخیر یارانه برنامه های خانواده هایی که چوب خط بدهی هایشان از سوپری سر کوچه گرفته تا نانوای محله پر شده و یا وعده واریز پول برای فرزندان محصل خود در شهر های دیگر دیگر داده اند را به هم می ریزد.

به هر حال سرو سامان دادن به اوضاع اقتصادی وظیفه مسئولین امر است نه مردمی که هنوز نمی توانند به درستی تصمیم بگیرند که پرداخت یارانه ها به روش کنونی به نفع آنان است یا نه؟
اما سوا لی که دراذهان مردم باقی است، این است که اگر پرداخت یارانه قانونی است ودولت بموجب قانون مکلف به اجرای قانون است پس چرا این حق قانونی ماه به ماه دیرتر به حساب مردم واریز می شود؟ به هر حال حقی که متعلق به مردم شناخته شده ، بایستی  بموقع به حساب آنها واریز شود تا بتوانند دروقت مقرر نسبت به پرداخت پول آب وبرق وگاز و... اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار