معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از ثبت ملی دو اثر طبیعی استان در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸ 07 March 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان اظهارکرد: هم‌زمان با روز درختکاری و منابع طبیعی دو اثر استان در شورای ثبت آثار طبیعی توسط اعضای شورای ثبت کشور بررسی شد و شرایط لازم برای ثبت ملی را کسب کردند.

وی افزود: یک اصله درخت کهنسال چنار قلعه چه فریمان شهرستان اسفراین با ۲۵۰ سال قدمت و غار گسک و قنبر باغی شهرستان بام و صفی‌آباد با قدمت دوران کرتاسه در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.

قهرمانیان ادامه داد: غار گسک قنبر باغی در خراسان شمالی در شهرستان بام وصفی آباد و در بخش مرکزی دهستان دهنه شیرین و۶ کیلومتری شمال شرق روستای گسک واقع شده است. این غار که تحت عنوان غار گسک قنبرباغی به ثبت ملی رسیده در بین اهالی منطقه به نام غار یِرقیستان خوانده می‌شود و در ارتفاعات کوه یارم جان واقع شده است.

وی ادامه داد: یِرقی کلمه‌ای ترکی است و به معنای نوعی درخت است که از آن برای ساخت دسته بیل توسط بومیان منطقه استفاده می‌شود. شاید به‌خاطر وجود استالاگمیت‌های فراوان صاف و بلندی که به شکل دسته بیل یا مشابه آن در این غار موجود است، نام آن را یِرقیستان گذاشته‌اند. قدمت غار مربوط به دوران کرتاسه است. غار در ارتفاع ۱۹۹۲ از سطح دریا واقع شده است.

چنار قلعه چه ایرج اسفراین

قهرمانیان بیان کرد: درختان چنار در خراسان شمالی در شهرستان اسفراین و در بخش مرکزی دهستان رویین قلعه چه روستای ایرج واقع شده‌اند. در واقع این درختان در ۹ کیلومتری شمال غربی شهرستان اسفراین و در ۶۰ متری کوچه اصلی قلعه چه در میان باغ‌ها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: محوطه درختان در دامنه کوه و در میان باغات با شیب ملایم و در ارتفاع حدود ۱۲۱۲ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند. درختان دارای دور تنه در ارتفاع ۱۳۰ سانتیمتر (برابرسینه) ۴۷۰ و ۴۳۰ سانتی‌متر دارای سنی در حدود ۲۲۰ الی ۲۵۰ سال هستند.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار