شماری از اسب داران خراسان شمالی از نحوه کتابت کتاب 'تبارنامه اسب اصیل ترکمن' انتقاد و تصریح کردند: این عمل بدون هیچ پشتوانه علمی و تجربی به صورت کشوری نوشته شده است که این اقدام موجب خشکاندن ریشه اسب اصیل ترکمن خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷ 30 May 2016
این اسب داران روز دوشنبه در گفتگویی گفتند: برای نخستین بار است که امروز با خبر شدیم از کتاب تبار نامه اسب اصیل ترکمن رونمایی می شود این در حالی است که باید از تمامی اسب داران منطقه برای شناسنامه دار کردن اسب ها اطلاعات گرفته می شد.
یکی از اسب داران خراسان شمالی گفت: متاسفانه در خصوص کتابت تبارنامه اسب اصیل ترکمن هیچ اسب داری در این استان باخبر نبوده است.
دکترعبدالجلیل غیادی کتاب تبار نامه، شناسنانه دار کردن اسب ها را یک دغدغه عنوان کرد و افزود: طبق قانون صدور شناسنامه ژنتیکی اسب بر عهده جهاد کشاورزی است اما متاسفانه به هیات سوار کاری واگذار شده است که آنان نیز از طریق 'خود اظهاری' این اقدام را انجام داده اند.
وی افزود: طراحی کتاب تبار نامه از طریق خود اظهاری نیز به علت اینکه مبنای علمی ندارد و برخی از اسب داران به علل مختلف از جمله شرکت در مسابقات و معروف بودن یکی نژاد اسب، اسب خود را به همان عنوان یاد می کنند که در حقیقت شناسنامه ای دیگر دارد.
وی گفت: متاسفانه برخی از سوارکاران و تولید کننده ها کره اسب خود را به علت اینکه نژاد کل آقوش نژادی معروف است می گویند که کره اسب آنان نیز از این نژاد است در حالی که اینطور نیست.
وی افزود: این کار باید بر منای کار علمی و دقیق توسط کارشناسان مربوطه انجام شود.
وی خواستار سر و سامان دادن به این اقدام ناپخته شد و گفت: متاسفانه این کار بدون هیچ مشورتی با افراد با تجربه و باسابقه در این کار و بدون تحقیق علمی انجام شده و در روز رونمایی اعلام می کنند که کتاب تبار نامه اسب اصیل ترکمن نوشته شده در حالی که هیچ اسب داری از این موضوع باخبر نبوده است.
وی از نبود برند کالا انتقاد کرد و گفت: زمانی که اسب های ما شناسنامه درست ندارند برای فروش به کشورهای خارجی نیز دچار مشکل اساسی خواهیم شد زیرا که آنان به صورت حدس و گمان وارد کار نخواهند شد بلکه بر اساس آخرین آزمایش های علمی و ژنتیکی اقدام می کنند.
وی با بیان اینکه واگذاری این کار به ارگان های نامربوط فاجعه بوده است افزود: هنوز نتیجه آزمایش های اسب ها نیامده شناسنامه طراحی شده است و اسب های غیر اصیل از جمله دخون وارد عرصه خواهد شد که ضربه بزرگی به اسب اصیل ترکمن خواهد زد.
وی با بیان اینکه آیا این اسب های دخون تست و آزمایش شده اند و عیب های آنان گرفته شده است افزود: متاسفانه اسب های اصیل را نیز غیر اصیل عنوان می کنند بدون اینکه عیب ها را شناسایی کنند و آزمایشی گرفته باشند.
وی با بیان اینکه فدراسیون حق ایجاد کتاب تبارنامه ندارد گفت: این کتاب دارای اطلاعات مخدوش است و ضربه ای نیز به صنعت اسب وارد خواهد کرد.
وی از وارد کردن اسب از خارج کشور نیز انتقاد کرد و گفت: اسب های وارداتی را اصیل اعلام خواهند کرد که تولید کننده ها نیز با نسل گیری اسب های خود را آلوده خواهند کرد و به آینده و ذخیره ژنتیک ضربه بزرگی وارد خواهد شد.
علیرضا رمضانی یکی دیگر از اسب داران این استان نیز با عنوان اینکه هم اکنون با رونمایی از کتاب تبار نامه بستر برای وارد کردن اسب ها از سایر کشور ها نیز فراهم می کنند گفت: متاسفانه با اقدامات سطحی و احساسی ضربه بزرگی به صنعت اسب زده خواهد شد که جبران پذیر نیز نیست.
وی افزود: با اقدامات احساسی و بدون برنامه ریزی و کارهای علمی به تولید کننده ها و اشتغال نیز ضربه وارد خواهد شد.
مصطفی محمد یاران نیز از رونمایی کتاب تبار نامه اسب اصیل ترکمن گلایه کرد و گفت: این امر ضربه ای به تولید کننده های بومی دلسوز و واقعی خواهد زد.
این اسب دار نیز خواستار توجه بیشتر به این امر مهم و حیاتی شد و افزود: اسب اصیل ترکمن یک گنج پنهان است و نباید با اقدامات عجولانه به این گنج ضربه ای جبران ناپذیر وارد کنیم.
وی گفت: درحالی که اسب ترکمن در دنیا به عنوان یک نژاد ایرانی شناخته شده و مورد توجه است اما بی‌توجهی مسئولان کار را به جایی رسانده که تولید کننده ها و اسب داران از این صنعت سودی نمی برند در حالی که یک اسب حتی بیش از یک نفر شغل ایجاد می کند اما این صنعت مورد بی مهری قرار گرفته است.
بهنام نوری یکی دیگر از اسب داران خراسان شمالی نیز نسل در نسل پرورش دهنده اسب اصیل ترکمن هستند گفت: اگر امروز قرار است کتاب تبار نامه اسب اصیل ترکمن کشور در این استان رونمایی شود چرا هیچ یک از اسب داران از این موضوع با خبر نبوده اند.
وی با بیان اینکه این کتاب دارای مشکلات زیادی است افزود: از اسب های اصیل ترکمن این استان برای شناسنامه دار کردن هیچ تحقیقات علمی و ژنتیکی درستی انجام نشده است چه طور امروز این کتاب رونمایی خواهد شد.
وی اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته با وارد کردن یکسری اسب های دخون و نسل گیری با اسب های اصیل ترکمن این نژاد خالص و ذخیره ملی را نیز مخدوش کرده اند و هم اکنون فدراسیون تنها به علت سلیقه اسب های دخون را اصلی اعلام خواهد کرد و اسب های اصیل نیز بی ارزش اعلام خواهند شد.
وی این اقدامات را یک ضربه بسیار بزرگ به صنعت است و ذخیره ژنتیکی اسب اصیل ترکمن دانست و افزود: آیندگان ما را نخواهند بخشید چرا که متاسفانه طلا را با برنز مخلوط می کنیم.
وی اظهار کرد: اگر شرایط و زیر ساخت های صادرات برای اسب در کشور فراهم شود با این اقداماتی که انجام داده ایم هیچ سودی عایدمان نخواهد شد زیرا که کشورهای خارجی بر اساس برند و اقدامات اصولی و علمی خرید خواهند کرد و اسب هایی که ما تولید خواهیم کرد را نخواهند خرید.
وی با بیان اینکه راه تولید نیز به بیراهه خواهد رفت افزود: به علت ژنتیک غلط اسب های اصیل را نیز از بین خواهیم برد.
وی خواستار اصلاح کتاب تبار نامه شد و افزود: شناسنامه اسب اصیل ترکمن هنوز آماده نشده و ایراد های زیادی دارد و هیچ آزمایشی نیز انجام نشده است و با این اقدام ریشه اسب اصیل ترکمن خواهد خشکید.
آنان همچنین گفتند هیچ کدام از آنان در این جشنواره زیبایی اسب و برنامه رونمایی کتاب تبار نامه شرکت نخواهند کرد.
رئیس هیات سوار کاری خراسان شمالی از رونمایی کتاب تبارنامه اسب اصیل ترکمن به صورت کشوری در این استان خبر داد و گفت: ژنتیک 985راس اسب اصیل ترکمن در این استان شناسایی شده و تمامی نقاط قوت در این کتاب آورده شده است که امروز در جشنواره زیبایی در محل بش قارداش برگزار می شود.
علی مبارکی افزود: این طرح با همکاری فدراسیون انجام شده است.
وی با بیان اینکه شجره نامه اسب ها، پدر و مادر و سایر اطلاعات در این کتاب آمده است اظهار کرد: بر اساس اصول ژنتیکی این اقدامات انجام شده است.
استان خراسان شمالی به عنوان یکی از اصلی ترین ذخیره گاههای ژنتیک اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده است اما متاسفانه این ظرفیت مهم برای توسعه پایدار این خطه مورد غفلت قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، بهره وری ملی از این ذخیره ارزشمند با هدف توسعه و حفاظت از آن و نیز فعال کردن قابلیت های موجود در زمینه صنعت اسب، از جمله ایجاد اشتغال مولد و پایدار، صادرات غیرنفتی، ارزآوری برای کشور، محرومیت زدایی و گسترش اکوتوریسم تخصصی اسب ایرانی و نیز توسعه ورزش مفرح و نشاط آور سوارکاری، می تواند حائز اهمیت باشد.
قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم الایام، به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی به پرورش اسب داشته اند و بخصوص در مراسم و مناسبت های فرهنگی به برگزاری مسابقات سوارکاری همت می گماشته اند.
اما با وجود همه قابلیت ها، وعده های مسئولان مرتبط با صنعت پرورش اسب در این استان محقق نشده و این صنعت جایگاه واقعی خود را در استان خراسان شمالی پیدا نکرده و همچنان پرورش دهندگان اسب با مشکلات زیادی رو به رو هستند.
در استان خراسان شمالی سه هزار راس اسب وجود دارد که یکهزار راس آن اسب اصیل ترکمن است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار