ریزش گندم هدررفت سرمایه ای که کمباین های فرسوده هر‌ ساله بر کشاورزان شیروان تحمیل می کند و این امر هم اکنون به یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه کشاورزان این شهرستان تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۵۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰ 28 June 2016
هدر رفت گندم به هنگام برداشت با توجه به فرسوده بودن تجهیزات و ماشین آلاتی همچون کمباین و وسایل حمل محصول مانند کامیون ،یکی از مشکلات اساسی کشاورزان شهرستان شیروان است زیرا که برای کاهش ضایعات محصول گندم به‌عنوان یک محصول راهبردی به هنگام برداشت باید توجه ویژه صورت گیرد.
در این راستا، کشاورزان شیروان خواهان توجه و تسهیلات ویژه برای نوسازی کمباین ها و سایر ماشین آلات کشاورزی و همچنین حذف ضایعات گندم هستند زیرا که معتقدند مشکل ماشین های برداشت با بازسازی رفع می شود و خرید کمباین های جدیدکه قیمت های بالایی دارند برای آنان مقرون به صرفه نیست.
یکی از کشاورزان شیروانی گفت: عمر ماشین آلات مورد استفاده در بخش کشاورزی بسیار بالا است که یکی از علل ریزش گندم در هنگام برداشت فرسودگی کمباین ها و ماشین آلات است.
محمدرضا نورانی افزود: اختصاص تسهیلات به بازسازی و نوسازی کمباین ها و ناوگان و ادوات کشاورزی یکی از راهکارهای موثر در کاهش ضایعات محصول های زراعی همچون گندم است.
وی با اشاره به این که ریزش محصولات زراعی از معضلات اساسی کشاورزان به شمار می رود گفت: ریزش گندم بیشتر در مرحله برداشت توسط کمباین و مشکل فرسودگی این وسایل و نیز حمل محصول از مزرعه به انبار به دلیل رعایت نکردن مسایل بارگیری و درزگیری از سوی صاحبان کامیون، کامیونت و تراکتور انجام می شود.
یکی دیگر از کشاورزان در خصوص بازسازی و بهسازی کمباین های فرسوده گفت: بهینه سازی کمباین های فرسوده یا تعویض آن ها از مهم ترین دغدغه کشاورزان این خطه است که خرید ماشین آلات برای کشاورزان گران است که در توان این قشر نیست.
حمید رنجبر با بیان این که همه ساله در فصل برداشت بسیاری از محصول گندم دچار ضایعات می شود افزود: برای بازسازی و بهسازی هر دستگاه کمباین فرسوده حدود 170میلیون ریال اعتبار نیاز است که اگر اعتبار برای بازسازی و بهسازی کمباین اختصاص یابد ریزش محصول به کمترین حد خواهد رسید.
یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه که بهسازی کمباین ها در راستای ممانعت از ریزش محصول هنگام برداشت ضروری است،
گفت: هرساله تولید محصول های کشاورزی حین برداشت و زمان حمل و انبارداری دور ریخته می شود.
رمضان مصلحی افزود: برای حذف ضایعات محصول از جمله گندم که بیشترین تولید را شامل می شود باید اقدام جدی با فعال کردن کارگروه تخصصی در حل موانع پیش رو انجام داد تا از این زیان سنگین که هرساله به راحتی از کنار آن عبور می شود، ممانعت به عمل آید.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: علل ریزش گندم در دو مرحله اتفاق می افتد که مرحله اول قبل از برداشت است که توسط عوامل خارجی مانند باد، حیوانات، باران، نوع رقم و تاخیر در برداشت محصول و آفات به وجود می آید.
سعید خوشقامت در گفت و گو با ایرنا با توجه به دیگر علل ریش گندم در فصل برداشت اظهار کرد: مرحله دوم، مرحله جمع آوری و فراوری است که مربوط به کمباین و دستگاه های دروگر می شود.
وی گفت: فرسوده بودن، نقص فنی قسمت های مختلف کمباین مثل دماغه کمباین، واحد کوبنده، جدا کننده و تمیز کننده است زیرا که حتی در شرایط مناسب برداشت با کمبای های موجود افت کمباین بین 3 تا 5 درصد خواهد بود.
وی ضمن اشاره به راهکارهای جلوگیری از ریزش گندم در کشتزارها گفت: عواملی که در بهبود برداشت دخیل هستند شامل زمان برداشت، رطوبت محصول، رطوبت هوا، وضعیت زمین و استفاده از دستگاه های برداشت با سیستم های روز دنیا هستند.
خوشقامت با بیان اینکه در اکثر مواقع تنظیمات جزئی در حد معنی داری باعث افزایش محصول می شود افزود: سرعت کمباین در هنگام برداشت محصول که با افزایش سرعت پیشروی کمباین مقدار ریزش محصول به صورت تصاعدی بالا می رود از دیگر راهکارهای جلوگیری از ریزش گندم در کشتزارها است.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: هر ساله از طرف نظام مهندسی کشاورزی یک کارشناس ماشین آلات و مکانیزاسیون به جهاد معرفی می شود تا با همکاری کارمندان جهاد کشاورزی مقدار ریزش کمباین اندازه گیری شود که در صورت ریزش بالا معاینه فنی صادر نمی شود و از کار ممانعت به عمل می آید.
خوشقامت با بیان اینکه برای جایگزینی ماشین آلات فرسوده به کشاورزان کمک می شود افزود: این کمک از محل خط اعتباری سال 95 است که در سال جاری در مرحله اول برای توسعه و نوسازی مکانیزاسیون 43 میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می شود.
وی گفت: در بحث گندم 90 درصد عملیات کاشت و برداشت به صورت مکانیزاسیون، 70 درصد برداشت با کمباین، 20 درصد با دروگر و 10درصد دستی انجام می شود.
وی گفت: در سال زراعی جاری پیش بینی می شود 37 هزار تن گندم از از سطح 23 هزار و 500 هکتار از کشتزارهای شیروان برداشت شود.
به گفته وی سطح زیر کشت گندم آبی در شهرستان شیروان 8200 هکتار و گندم دیم 16500 هکتار است.
شهرستان 157 هزار نفری شیروان 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد مرکز این شهرستان در 60 کیلومتری شرق بجنورد واقع است.

گزارش از فاطمه مقدسی باجگیران
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار