مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از برداشت حبوبات در سطح 14 هزار و 700 هکتار از کشتزارهای استان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود از این سطح هشت هزار و 600 تن انواع حبوبات برداشت شود.
کد خبر: ۲۶۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 18 July 2016
محمد نقی کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران میانگین تولید حبوبات در این استان را 870 کیلوگرم درمزارع آبی و دیم عنوان کرد و افزود: کشاورزان در راستای افزایش تولید در واحد سطح باید حبوبات را در فصل زمستان کشت کنند تا از بارنگی فصلی و رطوبت زمستانه استفاده مطلوب را ببرند که بین 20 تا 30 درصد افزایش عملکرد محصول را نیز خواهند داشت.
وی از کاشت لوبیا در 17 سایت انتخاب مشارکتی نیز خبر داد و افزود: در این سایت ها ارقام های متفاوت در کنار رقم محلی کشت شده است و کشاورزان از نزدیک رقم با کیفیت را مشاهده خواهند کرد.
وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری رقم های جدید از انواع حبوبات که عملکرد بیشتر در واحد سطح دارند، ارقام اصلاح شده به صورت الگویی کشت شده است.
وی افزود: امسال دو دستگاه تخصصی حبوبات کار نیز برای این استان خریداری شده است تا به صورت الگویی در استان مورد استفاده قرار گیرد که با توجه به این دستگاه ها می توان سطح زیر کشت را افزایش داد.
کاظمیان اظهار کرد: این دستگاه از طریق تسهیلات پرداختی خریداری که میزان بذر مورد استفاده، عمق بذر در خاک برنامه ریزی شده است و هزینه های کاشت را به حداقل می رساند.
وی با بیان اینکه در این استان عدس، نخود، انواع لوبیا و ماش تولید می شود گفت: تا پایان برنامه ششم سطح زیر کشت حبوبات در این استان باید به 25 هزار هکتار برسد.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر کشت نخود علوفه ای نیز تاکید کرد و افزود: در دستور کار قرار گرفته است تا در مناطق بسیار کم باران نخود علوفه ای در مزارع دیم کشت شود که برای دام مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه برای تامین بذر با یک شرکت خارجی نیز در این زمینه اقداماتی انجام شده است اظهار کرد: میزان تولید این محصول 40 تا 50 تن در هکتار است که علاوه بر تامین علوفه برای کود سبز، بالا بردن ازت خاک نیز موثر است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از 900 هزار تن انواع محصول زراعی تولید می شود.
خراسان شمالی با جمعیت 925 هزار نفر بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار