کد خبر: ۲۶۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 19 July 2016
صنایع دستی، میوه و تره بار، پارچه و انواع پوشاک، کیف و کفش، تولیدات دامی و کشاورزی محلی و سایر فرآورده های روستایی جزو عمده ترین کالاهای قابل عرضه در این بازار است که متاسفانه شلوغی آن و عدم ساماندهی موجب گلایه بسیاری از شهروندان شده است.
یکی از شهروندان در خصوص نبود ساماندهی در این بازار روز هفتگی می گوید: به دلیل قیمت پایین کالاهای پنجشنبه بازار در مقایسه با مغازه ها استقبال شهروندان از این مکان بسیار زیاد است که موجب شلوغی و در خیلی مواقع تردد به سختی انجام می شود.
هدی رحمانیان اظهار کرد: همچنین از سویی فروشندگان با پهن کردن اجناس و بساط خود در مکان های مختلف موجب بی نظمی در این مکان شده است که کلافه و خستگی بیشتر خریداران را به دنبال دارد.
وی گفت: با توجه به استقبال شهروندان از بازارهای هفتگی ضروری است مسئولان مربوطه بر این امر نظارت داشته و ساماندهی کنند.
از سویی عرضه کالاهای متنوع مورد نیاز مردم و کاهش قیمت کالاها در این مکان در مقایسه با مغازه ها، نزدیک بودن بازار به محل کار و زندگی برخی از ساکنان منطقه و صرفه جویی در هزینه حمل و نقل از مهم ترین دلیل استقبال اهالی از بازار هفتگی در شیروان است.
از سویی دیگر صدای فروشندگان که با بلندگوها و صداهای ناهنجار و گوش خراش در روز پنجشنبه باعث آزار و اذیت و مزاحمت شهروندان شیروان شده که فقط پی کسب و کار و کاسبی خود هستند.
یکی از شهروندان در این خصوص می گوید: برخی از کسبه بدون در نظر گرفتن وقت مناسبی در روز با سردادن صدای خود از پشت بلندگو برای فروش میوه و سایر اجناس لوازم خانگی آسایش شهروندان را سلب و موجبات نارضایتی آنان را فراهم کرده اند.
مرضیه فراهانی گفت: باید مسئولان با این گونه افراد برخورد جدی داشته باشند و یا مکان دیگری که محل سکونت شهروندان نباشد برای آنان در نظر گیرند.
یکی از فرهنگیان شیروان گفت: قرار گرفتن پنجشنبه بازار در خیابان استقلال شیروان و مجاورت آن به کانون فرهنگی تربیتی سمیه شیروان به خاطر سرو صدای فراوان از سوی فروشندگان کلاس های روز پنجشنبه در حال تعطیلی است.
وی که حاضر به ذکر نام خود نیست افزود: از مسئولان مربوطه انتظار می رود در خصوص پنجشنبه بازار شیروان مکان دیگری در نظر گرفته شود تا شاهد این گونه مسائل نباشیم.
یکی دیگر از شهروندان گفت: با وجود پنجشنبه بازار از یک طرف قیمت میوه ها در مقایسه با بازار ارزان تر است و همچنین باعث کاهش اتلاف وقت و هزینه می شود و برای کسانی که شاغل اند و یا به دلایلی زیاد وقت رفتن به بازار را ندارند بهتر است.
الهه حضرت قلی زاده با بیان اینکه این گونه افراد به دلیل نبود کار و مکان ثابت اقدام به فروشندگی در پنجشنبه بازار می کنند اظهار کرد: اگر شهرداری به این افراد مکان ثابتی در حاشه شهر بدهد بهتر است زیرا که از یک سو اشتغالزایی آنان و معیشت خانواده آنان فراهم می شود و از سویی دیگر مجبور نخواهند بود در هر ساعت ار روز اقدام به صداهای ناهنجاردر آن منطقه بکنند.
یکی دیگر از فروشندگان هم که از رونق بازارهای هفتگی راضی به نظر می رسد می گوید: وقتی ما می بینیم که خریداران زیادی به ما مراجعه می کنند، دیگر به بازارهای شهری نمی رویم و درکنار سایر فروشندگان که برای فروش محصولات خود به بازار می آیند، مشغول فروش اجناس خود می شویم.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شیروان گفت: ساماندهی پنجشنبه بازار بر عهده شهرداری و نظارت بر قیمت ها بر عهده این اداره است.
ابراهیم اکبری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت در صورت تماس شهروندان مبنی بر تخلف و گرانفروشی بازرسی و نظارت را انجام می دهد که تاگنون تماسی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه پنجشنبه بازار شیروان در مکان مناسبی قرار نگرفته است گفت: این بازار هفتگی واقع در خیابان است که باید مکانی برای آن در نظر گرفته شود که از در ورودی، سالن سرپوشیده، موقعیت مناسب مکان، کارت ورودی به آن مکان و ... برخوردار باشد.
رییس شورای اسلامی شهر شیروان گفت: مقرر شده تا تمام بازارهای هفتگی در روزهای پنجشنبه باشد زیرا در غیر اینصورت و اجرای آن در روزهای دیگر هفته دست فروشانی از شهرهای دیگربه شیروان ورود پیدا می کنند.
هما کلالیان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: قبلا جمعه بازار در شیروان دایر بود و چون هر شهری در یک روز برگزار می شد دست فروشان از سایر شهرستان ها به شیروان می آمدند که بسیار شلوغ و موجب گلایه برخی از فروشندگان شیروان شده بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون تمام بازارهای هفتگی شهرستان ها پنجشنبه می باشد تا دستفروشان از شهری به شهر دیگر نروند گفت: تنها مشکلی که در حال حاضر در پنجشنبه بازار وجود دارد برخی از افراد چند تا غرفه کرایه می کنند که باعث شده خیلی از زنان سرپرست خانوار که در آنجا فروشندگی می کنند دچار مشکل شوند.
کلالیان افزود: افرادی که چند غرفه دارند فضای زیادی را اشغال کرده اند که بقیه کسب و کارشان در این فضا گم می شود که در این راستا پیشنهاد شده است صنفی بکنند بدین گونه آن هایی که چندین غرفه می خواهند یکجا جمع شوند و آن هایی هم که غرفه ای هستند در یکجا جمع شوند.
رییس شورای اسلامی شهر شیروان در خصوص گلایه شهروندان و ایجاد آلودگی صوتی گفت: مکان های دیگری برای پنجشنبه بازار پیشنهاد شده است که هنوز سرمایه گذار جذب نشده و در این مکان فعلی هر غرفه 12 متر مربع است که بایت یک روز 60 هزار ریال هزینه از فروشنده دریافت می شود.
شیروان با 85 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042
گزارش از: فاطمه مقدسی باجگیران
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار