سال 1379بود که باهزاران امید وآرزو برای فرهنگ وهنر شهرستان چرداول، کلنگ مجتمع فرهنگی وهنری این شهرستان در شهر سرابله بر زمین زده شد،حال 16سال از آن روز می گذرد؛ ولی سرنوشت این پروژه همچنان به اما واگرهایی پیوند خورده است.
کد خبر: ۲۹۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶ 06 September 2016

سال 1379بود که باهزاران امید وآرزو برای فرهنگ وهنر شهرستان چرداول، کلنگ مجتمع فرهنگی وهنری این شهرستان در شهر سرابله بر زمین زده شد،حال 16سال از آن روز می گذرد؛ ولی سرنوشت این پروژه همچنان به اماواگرهایی  پیوند خورده است.

به گزارش تابناک ایلام ،با گذشت 16سال از آغاز بکار پروژه ای فرهنگی وهنری در مرکز شهرستان چرداول وصرف میلیاردها تومان اعتبار ،علیرغم اینکه این پروژه از پیشرفت فیزیکی 97  درصدی برخوردار است؛ ولی بدلیل عدم تامین اعتبار برای تکمیل آن ،سالهاست در انتظار بهره برداری باقی مانده است ،این درحالیست که عمر مفید سازه های آن رو به اتمام است.

در طول 16سالی که کار ساخت این پروژه به درازا کشید ،مدیران مختلفی آمدند ورفتند و دغدغه مشترک همه آنها نیز ضعف زیرساختهای فرهنگی وهنری عنوان شد، اما تنها کاری که از دستشان برآمد ،تعیین وقتهایی برای افتتاح بودکه  آن وقتها هرگز فرا نرسیدند !،تعیین وقتهایی از جنس وعده های عملی نشده ومتصل به موانعی مهم ،که اینک پاشنه آشیل این پروژه محسوب می شوند!

درحالیکه عالی ترین مقام اجرایی مرتبط ("علی جنتی"وزیر ارشاد) در اردیبهشت ماه 1393در سفر به شهر سرابله و بازدید از این طرح گفت: موانع تکمیل مجتمع فرهنگی هنری شهر سرابله در هیئت دولت بررسی و پس از تکمیل به بهره‌برداری خواهد رسید، اما نه تنها  این موضوع  در هیات دولت مطرح نشد، بلکه اقدام قابل  توجهی از سوی وزارتخانه متبوع بمنظور تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه صورت نگرفت .

بدنبال سلسه وعده وعیدها برای افتتاح این پروژه، مردادماه سال 1394مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ایلام در آیین معارفه مدیر اداره ارشاد شهرستان چرداول در جمع خبرنگاران گفت: "چنانچه تاابتدای فصل زمستان این پروژه آماده نشود ،با همین وضعیت موجود فعالیت مجتمع را استارت خواهیم زد"

اگرچه ماهها گذشت واین وعده نیز به دیگر وعده های مسئولین پیشین ملحق شد ،اما در خلال این مدت، مدیرکل نوسازی وزرات ارشاد در سرکشی از این پروژه توپ ر ابه زمین مدیران شهرستان انداخته وازآنان خواست  تا از محل اعتبارات شهرستانی، چاره ای برای این موضوع بیاندیشند ،غافل از اینکه شهرستان چرداول برای تکمیل سایر پروژه های عمرانی ،خدماتی وورزشی با مشکلات عدیده اعتباری روبرو بود!

اینک در هفته دولت باردیگر بازار وعده ها داغتر شد و باحضور مدیرکل ارشاد اسلامی و رییس سازمان مسکن وشهرسازی درشهرسرابله ، مقرر شد حداکثر تا ابتدای مهرماه سالجاری به ماجراهای پرحرف وحدیث این مجتمع پایان داده شود، ولی گویا چوب اما واگرها در لای چرخ افتتاح این پروژه جا خوش کرده است واین پروژه کماکان بایستی در انتظار اندک توجهی واقعی باقی بماند!

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چرداول در آخرین اظهار نظرهادراینخصوص گفت: مجتمع بزرگ فرهنگی، هنری این شهرستان در مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد .

«علی پایبند» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ایلام، اظهار کرد: ساخت این مجتمع بزرگ در سال ١٣٨٢ در شهر سرابله در زمینی به مساحت ٤هزار متر و زیربنای ٣٢٠٠ متر آغاز شد .

وی افزود: ساخت مجتمع فرهنگی و هنری یکی از نیازها و درخواست‌های به‌حق مردم این شهرستان است که متأسفانه این پروژه در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری مسئولین قرار گرفت و می‌رفت تا به یک مکان مخروبه تبدیل شود.

پایبند خاطرنشان کرد: باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته جهت تکمیل این طرح بزرگ علیرغم محدودیت‌های مالی اعتبارات مناسبی اختصاص یافت و اینک در مراحل پایانی و بهره‌برداری آن قرار داریم و با قول مساعد مدیرکل محترم راه و شهرسازی استان در مهرماه بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چرداول گفت: تاکنون برای ساخت این مجتمع شامل سالن جلسات، آمفی‌تئاتر، نگارخانه، سالن سینما و نمازخانه بیش از ٤٠میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرستانی و استان هزینه شده است.

حال تا ابتدای مهرماه کمتر از 15 روز وقت باقیست ،گویا اختلافات برسر محل تامین اعتبار این پروژه بعنوان یک مانع جدی بر سرراه افتتاح این مجمتع باقیست،مدیر فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: متاسفانه علیرغم قول وقرار مدیرکل راه وشهرسازی بعنوان مجری پروژه مبنی بر اتمام عملیات اجرایی آن ،مجتمع فرهنگی هنری سرابله در مهرماه نیز به بهره برداری نخواهد رسید.

علی پایبند افزود:این طرح تاکنون بیش از 97درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما مجری این پروژه حاضر نیست سه درصد باقی مانده را تکمیل ومقدمات افتتاح را فراهم نماید.

اما ازسویی مدیرکل راه وشهرسازی استان در این باره نظر متفاوتی داشته ودر گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: گویا همکاران اداره ارشاد اسلامی به مسایل حقوقی آشنایی نداشته وجای وظایف مجری وکارفرما را با هم عوض نموده اند،زیرا این وظیفه بهره بردار است که  اعتبار را دراختیار مجری قرار دهد .

کمال الدین میرجعفریان گفت: در حال حاضر مجری این طرح بیش از 300میلیون تومان به پیمانکار بدهکاراست، تا زمانیکه این مبلغ از سوی اداره کل ارشاد اسلامی پرداخت نشود امکان تداوم کار وجود نخواهد داشت.

وی افزود: براساس قانون ،اعتبار این پروژه از محل اعتبارات فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ایلام می باشد که به محض تخصیص وتحقق اعتبار، به وعده خود مبنی بر تحویل این پروژه تا مهرماه سالجاری عمل خواهیم کرد.

با این تفاسیر گویا تقدیر این پروژه اینچنین رقم خورده است که تا پایان عمر مفید سازه های آن، همچنان در میان اما واگرها و گیر ودارهای  اداری دستگاههای استان به انتظار افتتاح باقی بماند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
همین یک پروژه به خوبی نشون میده این شهرستان بی صاحبه!واگرمسولین دلسوزی داشت تابه حال به بهره برداری می رسیدنه هشت سال دولت قبل ونه چهارسال دولت جدید اتفاق خاصی براش نیفتاددرسایرحوزه ها دراین شهرستان هرجامسول دلسوزی پیداشده پروژه تعطیلی روبه سرانجام رسونده مانندکارهایی که درساخت وسازوتجهیزوتعمیرمدارس شده ویا آسفالت جاده سرابله به شباب وایجادحاشیه امن درطول مسیرآن وهمچنین اصلاح سیستم روشنایی معابر داخل شهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار