هاجر پاکدین :
معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه 56 هزار کودک در استان باید غربالگری بینایی شوند گفت: در 6ماه نخست امسال 20 هزار کودک 3 تا 6 سال در طرح غربالگری بینایی شرکت کردند.
کد خبر: ۳۱۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵ 23 October 2016
هاجر پاکدین یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: 6 دستگاه غربالگری بینایی در سه شهرستان بجنورد، شیروان و اسفراین کار بینائی سنجی کودکان را انجام می دهند که این دستگاه ها به صورت سیار و قابل حمل تمامی نقاط استان را پوشش می دهند.
وی افزود: علاوه بر این دستگاه ها در هر شهرستان یک پایگاه هم در طول سال کار غربالگری را انجام می دهد.
وی خاطرنشان کرد:علاوه بر اینکه طرح غربالگری در طول تمام سال در حال انجام است این طرح از اول آبان ماه تا پایان آذرماه به صورت فشرده در 250 پایگاه از جمله تمامی مهدکودکها اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان و نونهالان، تشخیص به موقع عوامل ایجادکننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان، معاینه شود و بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری سن پیش از دبستان است به همین دلیل این دوره را سن طلایی می نامند.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی با بیان اینکه هرچه تشخیص عقب تر بیفتد درمان دشوارتر می شود، تصریح کرد: اگر درمان در سنین 10 تا 12 سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد و پس از 12 سالگی هم اثری در بهبود چشم ندارند، البته نباید فراموش شود که ظاهر چشم تنبل طبیعی است و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی شود.
وی در ادامه گفت: به همین مناسبت کودکانی که از لحاظ بینایی بیمار شناخته شوند به پزشک معالج ارجاع داده می شوند که تمامی هزینه درمان مانند جراحی، طراحی فریم، شیشه عینک و هزینه ایاب و ذهاب به صورت رایگان در اختیار بیمار قرار داده می شود.
وی یادآور شد: خانواده ها با در دست داشتن شناسنامه کودک به پایگاه های ما و در صورت لزوم می توانند به مراکز بهزیستی شهرستانها مراجعه و کودکان خود را به صورت رایگان غربالگری کنند.
خراسان شمالی با جمعیت 936 هزار نفری بیش از 160 هزار دانش آموز دارد که در دو هزار آموزشگاه زیر نظر 14 هزار فرهنگی تحصیل می کنند.
هم اکنون یک هزار و 379 دانش آموز استثنایی خراسان شمالی در 160 کلاس درس آموزش می بینند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار