کد خبر: ۳۳۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸ 29 November 2016

نقاط حادثه خیز درون شهری احتیاج به بازنگری و اصلاح دارد و به گفته کارشناسان با رفع این نقاط می توان شاهد کاهش حوادث پر خطر رانندگی بود. تصادفی که سال گذشته در تقاطع جوادیه رخ داد هرگز از خاطره ها پاک نمی شود.  دوچرخه سوارانی که 8 و 10 ساله بودند هنگام عبور از عرض خیابان با کامیونی برخورد کردند و یکی از آن ها در دم جان سپرد و دیگری نیز به بیمارستان منتقل شد.وضع  دو راهی ملکش هم خوب نیست و عبور از این دوراهی با خطر همراه است و سال پیش بود که در تصادف یک پراید با یک کامیون خاور، یک دستگاه سواری هیوندا و یک دستگاه موتور سیکلت، 2 نفر کشته شدند. اما مسئولان برای کاهش این حوادث چه کرده اند؟
 

گروه گزارش- تصادفی که سال گذشته در تقاطع جوادیه  بجنورد رخ داد هرگز از خاطره ها پاک نمی شود.  دوچرخه سوارانی که 8 و 10 ساله بودند هنگام عبور از عرض خیابان با کامیونی برخورد کردند و یکی از آن ها در دم جان سپرد و دیگری نیز به بیمارستان منتقل شد.
وضع دو راهی ملکش هم خوب نیست و عبور از این دوراهی با خطر همراه است و سال پیش بود که در تصادف یک پراید با یک کامیون خاور، یک دستگاه سواری هیوندا و یک دستگاه موتور سیکلت 2 نفر کشته شدند.
بارها و بارها شاهد برخورد خودروها در نقاط خطرخیز درون شهری بودیم و با وجود این که هر سال هم تعدادی از این نقاط در حال برطرف شدن است اما باز هم تعداد مجروحان و کشته شدگان حوادث رانندگی در داخل شهرها در حال افزایش است. از سویی با وجود این که روز به روز به تعداد خودروها اضافه می شود اما خیابان های ما پاسخگوی این حجم از خودرو نیست.
یکی از کسبه خیابان 32 متری شهدا با بیان این که این خیابان به محل برخورد خودروها تبدیل شده است، بیان می کند: این محور دارای بریدگی ها و چندین تقاطع پرتردد است. وی ادامه می دهد: روزهای پنجشنبه که تردد به گورستان پارک افزایش پیدا می کند، حداقل یک برخورد در این محل اتفاق می افتد و در باقی روزها هم این تقاطع بدون حادثه نیست. وی ادامه می دهد: تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین هم ترافیک سنگینی به خیابان تحمیل می کند به طوری که در برخی اوقات عبور عابران پیاده بسیار خطرناک می شود.
وی خاطرنشان می کند: تعطیلات تابستان حجم سنگینی از رفت و آمد خودروها را به ما تحمیل کرد و همین امر موجب شده بود تا تصادف های منجر به فوت و مصدومیت های شدید هم در این خیابان اتفاق بیفتد.
یکی از ساکنان شهرک امام خمینی(ره) هم می گوید: تردد در عرض بولوار ولایت هم خطرناک است چه برسد به عبور از آن و یکی از حادثه خیزترین خیابان های بجنورد همین خیابان است.
وی بیان می کند: تا هنگامی که از کنارگذر بجنورد به طور صد درصد بهره برداری نشود، نمی توان امیدوار بود که از حجم تردد در این خیابان و به ویژه تردد خودروهای سنگین کاسته شود و همین موضوع باعث می شود تا برخورد خودروها هم افزایش پیدا کند.  یک کارشناس ترافیک در مورد علل وقوع حوادث درون شهری می گوید: رعایت نکردن حق تقدم و فاصله طولی و توجه نکردن به جلو از مهم ترین دلایل وقوع تصادفات درون شهری در بجنورد است و سواری های شخصی و عمومی با 70 درصد، موتورسیکلت سواران 20 درصد و وانت بارها با 6 درصد بیشترین سهم را در وقوع تصادفات دارند.به گفته موحدی، در 10 سال اخیر به طور متوسط سالانه 2 هزار خودرو به تعداد خودروهای شخصی افزوده شده و این در حالی است که در برخی خیابان ها و معابری که حوادث رانندگی در آن ها بیشتر رخ می دهد شاهد تحمیل ترافیک برون شهری به داخل شهر نیز هستیم.وی تصریح می کند: متأسفانه تعداد تقاطع هایی مانند تقاطع میدان بار، شهرک شاهد و محله های مسکونی مانند شهرک حکمت و ناظر آباد در بولوار ولایت مسئله ساز شده و این در حالی است که با بازگشایی چند خیابان مانند کمربند جنوبی می توان تا حدودی حجم رفت و آمد را به این محور کم کرد.
وی ادامه می دهد: متاسفانه رفع نقاط پر خطر داخل شهرها به عوامل مختلف بستگی دارد و برای همین است که با وجود ایمن سازی و بازگشایی و حتی تعریض خیابان ها باز هم شاهد وقوع حوادث مختلف در مناطقی مانند بولوار ولایت و 32 متری هستیم.وی بیان می کند: شهر بجنورد به شکلی گسترش پیدا کرده است که با وجود برطرف کردن نقاط خطرخیز درون شهری باز هم در محلی دیگر نقطه خطرخیز دیگری ایجاد می شود و رفع همه آن ها ممکن نیست. یک سوی دیگر این قضیه هم به فرهنگ رانندگی مردم باز می گردد که تا رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، بهینه و ملکه ذهن مردم نشود نمی توان انتظار داشت با تغییر فضای کالبدی این حوادث هم کم شود و به صفر برسد.
وی ادامه می دهد: به طور یقین بروز تصادف در مسیرهای خطرخیز شهر بجنورد از جمله بولوار ولایت، میدان امام رضا(ع)، خیابان 32 متری و تقاطع امام علی(ع) کمتر می شد اگر اصلاح هندسی انجام، تعداد تقاطع ها کم و فرهنگ رانندگی ارتقا پیدا می کرد.   در عین حال وی عامل انسانی را مهمترین عامل بروز تصادفات درون شهری در استان برمی شمرد و از سویی اذعان می کند:  تردد کامیون ها در سطح شهر موجب انتقال ترافیک جاده ای به درون شهر بجنورد شده است و خیابان های بجنورد نیز کم عرض هستند، حضور این کامیون ها عاملی بر بروز تصادفات درون شهری بجنورد شده اند. وی با اشاره به آمار و با اعلام این که 43 درصد از کشته شدگان ناشی از تصادفات در استان عابران پیاده هستند بر ضرورت احداث پل های عابر پیاده و مسیرهای روگذر و زیرگذر در هسته مرکزی و نقاط حادثه خیز درون شهری بجنورد تاکید می کند و می گوید: شورای ترافیک استان باید بر ضرورت احداث پل و مسیرهای روگذر و زیرگذر در شهر بجنورد تاکید کند و شهرداری بجنورد هم  نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهد.
شهردار بجنورد هم با تأکید بر رفع نقاط خطرخیز بجنورد می گوید: شهرداری در نظر دارد به ‌منظور ایمن‌سازی معابر اصلی و پرخطر شهر بجنورد منازل و املاکی که بر سر راه قرار دارد خریداری و تعدادی از خیابان‌ها را بازگشایی کند.
«کیوان دژهوت» می افزاید: به همین منظور پیش ‌از این در مسیر بولوار استقلال – خیابان آزادی 2 منزل مسکونی خریداری و بازگشایی شد.
در ادامه سیاست‌های شورای اسلامی شهر و تأکید بر ایمن‌سازی معابر پرخطر، خیابان یقین که یکی از معابر پرتردد و از نقاط حادثه‌خیز شهری محسوب می‌شد پس از جلسات متعدد با مالکان، سرانجام با صرف اعتبار 5 میلیارد ریال بازگشایی شد. «دژهوت» اظهارمی دارد: بازگشایی خیابان یقین مهم‌ترین اولویت منطقه 2 است و هم‌اکنون موفق به آزادسازی بیش از 400 متر دیگر از خیابان شدیم.
به گفته شهردار بجنورد، پیش ‌از این حدود 600 مترمربع تملک، بازگشایی و خیابان‌سازی شد تا بستر مناسب تردد ایمن و دسترسی ترافیکی برای شهروندان فراهم آمده باشد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هم در این مورد می گوید: بجنورد بیشترین نقطه حادثه خیز درون شهری را در بین شهرستان های استان دارد. وی در ادامه می گوید: همه نقاط حادثه خیز درون شهری را بر اساس فرمول هایی که داریم هر سال احصا می کنیم و نواقص و راهکارهایی هم که باید اتخاذ شود به شهرداری اعلام می شود تا با نصب تابلو و دیگر اقدامات این نواقص برطرف شود. سرهنگ «اسپیدکار» اضافه می کند: تیم های ما هم به طور مرتب در سطح شهر حضوردارند ولی تعداد آن ها زیاد نیست که در همه تقاطع ها و نقاط حادثه خیز حضور داشته باشیم.
وی با نام بردن از تقاطع های خطر خیزی مانند دهخدا و بریدگی میدان امام رضا(ع) بیان می کند: با مکاتبه با شهرداری و اقداماتی که انجام شد، این 2 نقطه رفع خطر شد و در بولوار ولایت و 32 متری متأسفانه هنوز خطر وجود دارد.
وی مهمترین خطر این بولوار را وجود تعمیرگاه ها و گاراژهایی می داند که برای رسیدن به آن ها خودروها و عابر پیاده با مشکل عبور از عرض خیابان مواجه هستند و می گوید: مصوب کردیم تا در این منطقه فنس کشی هایی اجرا شود تا حداقل عبور عابران پیاده را نظام مند کنیم. وی بیان می کند: با وجود این که در کل استان 17 درصد کاهش تصادفات منجر به فوت را داشتیم اما تعداد مصدومان افزایش دارد و از سویی تردد وسایل نقلیه هم زیاد شده است به طوری که گاه صدها هزار تردد از یک نقطه ثبت می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بجنورد هم در این رابطه می گوید: شهرداری هر سال مطالعاتی تحت عنوان ایمن سازی دارد که از تکالیف روتین شهرداری محسوب می شود.
«حمیدی» اذعان می کند: با توجه به اعتباراتی که محدود است نمی توان به یک مرتبه همه نقاط خطر خیز را رفع کرد اما در 10 سال گذشته به طور میانگین هر سال 10 نقطه حادثه خیز رفع شده است اما این موضوع به معنای این نیست که اکنون نقاط حادثه خیز به صفر رسیده است بلکه با توجه به بازگشایی خیابان ها و اجرای طرح های ترافیکی چند نقطه دیگر به نقاط حادثه خیز درون شهری افزوده شده است. «حمیدی» بیان می کند: تعداد دقیق نقاط حادثه خیز درون شهری متغیر و ممکن است در یک نقطه که بارها حادثه رخ داده است تا مدتی حادثه ای اتفاق نیفتد و در یک نقطه امن دیگر تصادفات مختلفی را شاهد باشیم. وی تصریح می کند: به صفر رساندن نقاط  حادثه خیز ممکن نیست اما می توان آن را کاهش داد و اکنون این اتفاق افتاده است. وی خاطرنشان می کند: تقریباً 17 نقطه در بجنورد شناسایی شده که وقوع حوادث رانندگی در آن ها بیش از دیگر نقاط است و برای رفع آن ها هم اقداماتی در دست اجراست اما کاهش تصادفات به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بستگی دارد و این مردم هستند که  می توانند با دقت در رانندگی این حوادث را کاهش دهند./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار