رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی خواستار چاره سازی برای رفع بیماری سفیدک داخلی انگور شد و گفت: امسال مشتری های انگور خود را در بازارهای خارجی و داخلی از دست دادیم.
کد خبر: ۳۶۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴ 16 January 2017
محمد صمدی دوشنبه در جمع مسوولان مرتبط با بخش کشاورزی و تاکداران استان اظهار کرد: هر ساله محصول تاکستان های این استان به بازار کشورهای خارجی صادر و همچنین به سایر استان های کشور حمل می شد، اما در سال جاری به علت شیوع بیماری سفیدک داخلی و کاهش تولید مشتری های خود را در این خصوص از دست دادیم.
بیماری سفیدک داخلی که تابستان امسال در تاکستان های خراسان شمالی شیوع پیدا کرده بود بین 10 تا 100 درصد خسارت به باغ های انگور استان وارد کرده است که میزان خسارت بیش از 800 میلیارد ریال اعلام شده است.
صمدی بر پیگیری جدی رفع مشکلات تاکداران این استان تاکید کرد و افزود: از نظر اقتصادی تاکداران این استان خسارت زیادی دیدند که با راهکارهای عملی و اقدامات جدی باید مشکلات این قشر را رفع کنیم.
وی از مسوولان مربوطه نیز خواستار کمک و مساعدت برای تامین نقدینگی کشاورزان برای هزینه های تولید شد و اظهار کرد: هم اکنون تاکداران این منطقه برای هزینه های نیروی کار، تغذیه گیاهی، سموم و سایر موارد نیاز به کمک دارند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هم اکنون 124 هزار تن پیاز و سیب زمینی در انبارهای این استان داریم و آمادگی در اختیار قرار دادن تجار داخلی و خارجی هستیم.
صمدی افزود: از تجار و بازرگانان سایر استان ها خواسته ایم که تا اگر آمادگی برای صادرات این محصول به کشورهای خارجی را دارند با اتاق بازرگانی این استان در تماس باشند.
وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی قطب کشاورزی است افزود: باید برای فروش محصولات دنبال راهکار هایی باشیم.

*برخی از تاکداران خراسان شمالی باغ های خود را رها کرده اند
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان اینکه برخی از تاکداران باغ های خود را رها کرده اند گفت: متاسفانه در سال جاری کشاورزان استان از ناحیه سفیدک داخلی خسارت زیادی دیدند.
محمد رضایی بیشترین علت شیوع بیماری سفیدک داخلی را شرایط آب و هوایی و رطوبت عنوان کرد و افزود: در بهار امسال بارندگی بیشتری نسبت به سال گذشته داشته ایم.
وی درجه حرارت خنک را نیز از دیگر علت ها عنوان کرد و گفت: در بهار امسال با توجه به داده های هواشناسی درجه حرارت بین 15 تا 20 درجه بوده است.
وی اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی این بیماری در تاکستان های این استان کنترل نشد و امسال نیز احتمال شیوع آن با توجه به تاک های بیمار، شرایط آب و هوایی استان وجود دارد.
وی بر پیشگیری از بیماری سفدیک داخلی نیز تاکید کرد و افزود: زمانی که حتی یک برگ بیمار دیده شود سم پاشی فایده ای نخواهد داشت.
وی افزود: با وجود ارتباط این بیماری با شرایط آب و هوایی که دارد اما تغذیه مناسب گیاه که باعث مقاومت آن می شود، حرس کردن، سم پاشی به موقع و سایر اقدامات می توان سطح خسارت را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه سمپاشی معجزه نخواهد کرد گفت: تاکداران باید هم اکنون بیشتر تاکستان های خود را مدیریت کنند و هرگونه اقدامی که انجام می شود باید به موقع باشد و همچنین توصیه های کارشناسان را مد نظر قرار دهند.
به گفته وی تمامی سموم مورد نیاز برای تاکستان های این استان فراهم شده است.
به گزارش ایرنا 38 درصد جمعیت خراسان شمالی در بخش کشاورزی مشغول هستند و این بخش، بین 25 تا 30 درصد تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داده است.
در این استان افزون بر 40 هزار هکتار باغ وجود دارد که 16 هزار هکتار آن تاکستان است و سالانه به طور میانگین 180 هزار تن انواع انگور تولیدی آن ها به بازار روانه می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار