دکانهایی برای سرکیسه کردن زائرین اربعین
کسی نیست که به این آقایان بگوید بابت چه خدماتی قرار است از زائرین عوارض دریافت نمایید ؟ این بساط ورکانی که بازکرده اید برای چیست؟حال اگر شهرداری با اخذ عوارض بدنبال راهی برای جایگزین نمودن هزینه های تحمیل شده به شهر باشد حرجی نیست ،اما اینکه این شرکت برای خدماتی که ارایه نمی دهد بخواهد از مردم باج بگیرد بسیار جای تامل و بررسی دارد.
کد خبر: ۵۱۴۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۵ 24 October 2017

تابناک ایلام::این روزها استان ایلام وحتی کشور، برای برگزاری بزرگترین اتفاق مذهبی وسیاسی جهان اسلام، یعنی کنگره عظیم اربعین آماده می شود .همه کسانی که می توانند بنحوی در برگزاری این مراسم بی نظیر ،موثر و نماد اتحاد جهان تشیع در مقابل تحجر و افراط گرایی دینی نقش آفرینی کنند، در تکاپو هستند که به بهترین شکل ممکن از زائرین اربعین پذیرایی و استقبال به عمل آورده و با  سلامت وامنیت و به دور از هرگونه مشکل ودغدغه ای،زمینه حضور هموطنانمان را در این مراسم فراهم آورند.

بارها وبارها نوشته ایم که اربعین در استان محروم ایلام یک مزیت نسبی به حساب می آید ،همه باید در کنارهم وبا برنامه ریزی صحیح واصولی در کنار منافع معنوی این اتفاق بزرگ مذهبی ،فضا را برای انتفاع مردم استان،خصوصا مردم ساکن در شهرهای مسیر آماده نمایند .اما فراموش نکنیم که اربعین فرصتی برای تطهیر معنوی و کسب روزی حلال ازسفره ایست که ابا عبدالله دراستان ما گسترانیده است ،مواظب باشیم نحوه ارتزاق ازاین سفره را با سرکیسه کردن زائرین اشتباه نگیریم.

در حالیکه مردم شیفته امام حسین(ع) با چشم پوشی از منفعت های دنیوی ،با تمام وجود خود را برای وقف دراین وادی سرشار از معنویت آماده می کنند ،اما برخی با نگاه منفعت طلبانه به این حرکت بزرگ ،با کیسه دوزی های رنگارنگ، سعی دارند از این فرصت بی نظیر به نفع خود بهره برداری مالی نمایند.

در یک طرف این ماجرا سامانه سماح و حج وزیارت قرار دارند ، سامانه رسمی ستاد مرکزی اربعین در کشورمان به گونه‌ای طراحی شده که در نتیجه آن، بیش از مبلغ مورد نیاز برای صدور ویزا و دیگر امور از مراجعان دریافت می‌شود و این شائبه شکل می‌گیرد که پای کسب درآمد در میان است!

در طرف دیگر هم سازمان حج زیارت با انعقاد قرار داد با بیمه مرکزی ایران ،با تعیین سرانه 16هزارو800تومان برای هر زائر دکانی را راه انداخته که معلوم هم نیست در پشت واگذاری این قرار داد به بیمه ایران، چه پورسانت ها و رانت هایی خوابیده است . کاری به این نداریم ،اما با یک حساب سرانگشتی وضرب این رقم در حداقل یک میلیون زائر ،مشاهده می کنیم که توان شمارش صفرهای این مبلغ از عهده ما خارج است .

حال بیاییم به استان خودمان ،باز هم وضعیت به همین منوال است ،تلاش برخی دستگاهها برای منفعت طلبی از این حرکت بزرگ متفاوت از سالهای قبل و کاملا هویداست. کاری نداریم که نیروی انتظامی چگونه صاحب پارکینگهای اربعین وبرکت ،. کاری نداریم که چگونه با دور زدن قانون مدیریت این پارکینگها به یک شرکت منتسب به نیرو واگذار شد.کاری هم نداریم که چه تلاشها صورت می گیرد که همه خودروهای  زائرین حتما باید دراین پارکینگها جایی بگیرند. زیرا مفصلا در مطالب قبلی به این موضوع پرداخته ایم.

اما امروز موردی به گوشمان خورد که درصورت اثبات صحت آن ،عبور از کنار آن ظلم بزرگی به استان ومردمش و مهمترازهمه به زائرین اربعین حسینی محسوب خواهد شد .شنیده شده که همان شرکتی که قرار است مدیریت پارکینگها را عهده دار شود ،با رانت و رابطه مجوز اخذ عوارض از زائرین به ازاء هر زائر مبلغ 10هزار تومان را از یکی از دستگاههای استان اخذ نموده است .

به این نشانی که یکی از مدیران این شرکت امروز مجوز اخذ عوارض 70درصد سهم شهرداری و 30 درصد سهم شرکت را به شهرداری ارایه وی تاکنون شهرداری مهران زیر بار این بی قانونی واجحاف در حق زائرین نرفته است . تازه اینکه با مراجعه به افرادی ،موضوع دست وپا کردن باجه ای برای اخذ عوارض در پل زائر را مطرح نموده و به شدت به دنبال فراهم نمودن این امکانات هستند.

کسی نیست که به این آقایان بگوید بابت چه خدماتی قرار است از زائرین عوارض دریافت نمایید ؟ این بساط ودکانی که که راه انداخته اید برای چیست؟حال اگر شهرداری با اخذ عوارض بدنبال راهی برای جایگزین نمودن هزینه های تحمیل شده به شهر باشد حرجی نیست ،اما اینکه این شرکت برای خدماتی که ارایه نمی دهد بخواهد از مردم باج بگیرد، بسیار جای تامل و بررسی دارد.

انتظار می رود دستگاههای نظارتی به صورت ویژه به این موضوع ورود نموده ودرب دکانهایی که قرار است به شیوه های مختلف زائرین را سرکیسه نموده وکیسه های خود را پر نمایند تخته کنند . اگر امروز جلو این بدعت غلط گرفته نشود ،فردا روزی باید از تنگ قیر وپل سیمره وقلاجه گرفته تا تونل آزادی و صالح آباد وکنجانچم ، در به در بدنبال پلمپ عوارضی ها غیر قانونی گشت.البته در مطلب قبلی این هشدار داده شد که ورود نیروی انتظامی به پارکینگ داری، فضا رابرای سوء استفاده دیگر دستگاهها برای کسب منفعت از اربعین آماده خواهد کرد .اما کو گوش شنوا!


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
پس چراازهمدان تاتهران 5باربایدعوارض بدی؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار