رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت: شماری از پرنده های مهاجر کاکایی سرسیاه که در ادامه مسیر مهاجرت به مناطق سیبری به علت گم کردن مسیر میهمان ناخوانده منطقه حفاظت شده گلیل این شهرستان شده است.
کد خبر: ۶۰۸۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ 21 May 2018

بهروز جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص مدت ماندگاری این پرنده مهاجر در این منطقه حفاظت شده گفت: ماندگاری کاکایی سرسیاه بر اساس شرایط آب و هوایی و تغذیه دارد و نمی تون مدت زمان مشخصی را برای ماندگاری این گونه مشخص کرد.
وی افزود: این پرنده در فصل زمستان به سمت مناطق گرم و با شروع فصل بهار برای زاد و ولد به مناطق سردسیر مهاجرت می کند.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت: تمهیدات لازم برای حفاظت از این گونه پرنده که چند روزی است در این منطقه زندگی می کند، اتخاذ شده است.
کاکایی سرسیاه نر و ماده پرنده ای دریایی از خانواده کاکایی که بال‌های دراز و پاهای پرده‌داری به رنگ قرمز دارد، در تابستان به وسیله سر شکلاتی و منقار باریک و قرمزش، شناخته می شود و در زمستان با سر سفید و لکه های جلو و عقب چشمش مشخص می شود.
کاکایی سر سیاه معمولا در طول ساحل، لنگرگاه‌ها، مسیر رودخانه‌ها، کنار دریاچه‌ها و گاهی در کشتزارها و دور از آب های وسیع دیده می شود، به صورت دسته‌جمعی در مرداب ها، چمنزارها، سواحل شنی و جزایر دریاچه‌ای زاد و ولد می کند در حالی که مشغول شنا است غذای خود را از سطح آب می گیرد و عمدتا از ماهی های کوچک و بی مهرگان، حشرات و گیاهان آبزی تغذیه می کند.
شیروان دارای آب و هوای نسبتا سرد در زمستان و گرم و معتدل در تابستان است که منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با 18 هزار هکتار گستره در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد و این منطقه دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.
این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی، 27 تیرماه سال 50 منطقه حفاظت شده اعلام شد.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان، و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار