صابری: تلاش می کنیم دو کمیته انتخابات در استان یکی شود / شکوهی: اختلاف‌ها در میان اصلاح‌طلبان بوشهر مبنایی نیست
کد خبر: ۹۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱ 12 September 2015
خبر انتخاب اکبر صابری به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات در حالی منتشر شد که فضای سیاسی استان هنوز تحت تأثیر اختلافات و دو دستگی موجود میان اصلاح‌طلبان استان قرار دارد. دو دستگی‌ای که خود را در قالب وجود دو جریان تحت نام‌های «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» و «ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان» نشان می‌دهد. انتظار می‌رود که هرچه به انتخابات هفتم اسفند نزدیک می‌شویم این اختلافات رفته‌رفته از بین رود و جای خود را به اتحاد و همدلی دهد.

به گزارش اتحاد خبر؛ رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر در گفت‌وگو با «بُنا» با تأکید بر این که نفس وجود دو تشکل اصلاح‌طلبی در استان مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: گرچه اگر این دو تشکل یکی شوند خیلی بهتر است، ولی چنان‌چه این اتفاق هم نیفتد، به لحاظ این‌که گفتمان هر دو تشکل یک گفتمان اصلح‌طلبی است این دو تشکل تعارضی با هم نخواهند داشت، اما کمیته انتخابات به دلیل حساسیت موضوع و این‌که مصداقی به یک موضوع می‌پردازد را اصلاً به‌صلاح نمی‌دانم؛ چرا که هم باعث تفرقه میان حامیان اندیشه اصلاح‌طلبی می‌شود و هم کاندیدای انتخاباتی مرددند به کدام کمیته مراجعه کنند. در واقع یک نوع سردرگمی هم در میان کاندیداها و هم در میان حامیان اندیشه جبهه اصلاحات ایجاد می‌کند و علاوه بر این باعث به‌وجود آمدن یأس و ناامیدی می‌شود.

اکبر صابری درباره ریشه اختلافات موجود میان اصلاح‌طلبان در استان با بیان این‌که ریشه این اختلافات به سال‌های دور حتی قبل از تشکیل شورای هماهنگی برمی‌گردد، گفت: در این زمینه نمی‌توان یک گروه را مقصر دانست و یک گروه را تبرئه کرد. مطمئنا در هر دو جریان یک سری خودخواهی‌ها و یک سری انحصار طلبی‌هایی وجود داشته که باعث به‌وجود آمدن این اختلافات شده است. انحصارطلبی به این معنی که هر کدام از این دو دسته خود را مصداق برند اصلاحات و اصلاح‌طلبی می‌داند که این مساله در گفتمان اصلاحات پذیرفتنی نیست. ما در گفتمان اصلاح‌طلبی معتقد به گفت‌وگو و خرد جمعی هستیم که مبنای آن رای اکثریت است.رأی اکثریت هم مبنای قانونی باید داشته باشد بدین معنی که اگر قرار است بین اصلاح‌طلبان ائتلافی شکل بگیرد در سطح کشور مبنای قانونی آن، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.

دبیر حزب عدالت و آزادی ایران اسلامی در استان بوشهر ادامه داد: از اولویت‌های بنده در دوران مسئولیتم این است که دو کمیته انتخابات را در کنار هم بیاورم و تلاش کنم که با گفت‌وگو دو کمیه انتخابات را به یک کمیته بدل کنیم.

وی با تأکید بر این که اصلاح‌طلبان بیش از این‌که با هم تفاوت داشته باشند ریشه مشترک دارند گفت: یکی از برنامه‌های بنده این است که در هفته آینده نشست مشترکی با دوستانم در ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان داشته باشم و با هم گفت‌وگو کنیم. به نظر من می‌توانیم در چارچوب آئین‌نامه کمیته انتخابات شورای هماهنگی دو کمیته انتخابات را تبدیل به یک کمیته کنیم و با اتحاد به فضای رسانه‌ای استان آرامش دهیم. امیدوارم میوه و ثمر این اتحاد را بتوانیم در 7 اسفند بچینیم.

 

رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگو با «بُنا» درباره اختلاف موجود میان اصلاح‌طلبان گفت: اختلاف‌ها در میان اصلاح‌طلبان بوشهر اختلاف مبنایی نیست، بلکه یک اختلاف سلیقه در نحوه پیشبرد بهتر اصلاحات و نهادینه کردن آن در جامعه است. معتقدم وجود اختلاف نظر و سلیقه در جبهه فراگیر و گسترده‌ای مثل جبهه  اصلاحات امری بدیهی و طبیعی است.مهم این است که این تفاوت‌ها به تقابل نینجامد و باعث خنثی‌سازی و هدر رفت توان یکدیگر نشود. با این حال می‌توانم ادعا کنم که ائتلاف اصلاح‌طلبان حتی یک مورد هم در دامن زدن به اختلاف‌ها دخالت نداشته است. موضع ما در مقابل برخی رفتارهایی که می‌تواند باعث دامن زدن به تفرقه شود، همواره سکوت بوده است. به قول شهید بهشتی سکوت الهام بخش وحدت.

مسعود شکوهی با بیان این‌که اگر روند انتخابات به ویژه در بررسی صلاحیت‌ها عادلانه و منطبق با موارد مشخص شده در قانون باشد، در انتخابات هفتم اسفند، چشم انداز بسیار روشنی پیش روی ما است گفت: پیروزی کاندیداهای اصلاح‌طلب در هر چهار حوزه محتمل است. البته برای خبرگان رهبری نیز همین هدف را دنبال خواهیم کرد.

این فعال سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا از اعضای ستاد ائتلاف برای تشکیل شورای هماهنگی دعوت شده است، گفت: خیر، در اولین نشستی که دوستان برای تشکیل شورای هماهنگی داشتند، تشخیص‌شان این بود که از ما دعوتی صورت نگیرد. ما هم به این تشخیص آنها کاملاً احترام می‌گذاریم.

مسعود شکوهی درباره برنامه ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان برای اتحاد و همدلی میان اصلاح‌طلبان گفت: اتحاد و همدلی در میان گروه‌ها و افراد اصلاح‌طلب از مهم‌ترین برنامه‌های این ائتلاف است. جلسات و نشست‌های متعددی نیز تاکنون برگزار کرده‌ایم. ائتلاف اصلاح‌طلبان در طول فعالیت چندین و چند ساله‌اش در یک مسیر مشخص حرکت کرده و یک الگوی مشخص برای خط مشی‌های خود داشته و آن هم حرکت در مسیر جریان غالب اصلاحات در طول یک دهه و نیم گذشته بوده است. ما همواره پذیرای دوستانی که بخواهند در این مسیر حرکت کنند، بوده و هستیم.

شکوهی در پایان با بیان این‌که مهمترین اصل برای ایجاد و ادامه فضای همدلی و اتحاد و انسجام، داشتن صداقت و دلسوزی است، گفت: گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب باید ضمن این که حامی دولت منتخب هستند، ناظر بر عملکرد دولت به ویژه مسوولان دولتی در استان هم باشند. این رویه‌ای است که در همه ادوار بوده و اکنون هم باید تداوم داشته باشد، ممکن است برخی بدشان نیاید برای دوام چند روز قدرت و مدیریت میان دوستان قدیم و همفکر اختلاف باشد و حتی در ایجاد اختلاف سهیم هم باشند، اما گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب باید مراقب چنین نیات و اقداماتی باشند. به هر حال  امیدوارم با کنار گذاشتن برخی اختلافات این انتظار معقول و منطقی محقق شود و شاهد پیروزی اصلاحات در انتخابات پیش رو باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار