تنوع و کیفیت کالای وطنی درد مشترک تولید کننده و مصرف کننده هاست؛ دردی که ریشه صنعتگر را خشک و مشتری ایرانی را با تولید داخلی بیگانه میکند؛ دردی که باید درمانش را در ریشه هایش یافت.
به گزارش ایرنا، همه بی پروا و بی پرده از دردهایشان میگویند؛ تولید کننده، بازرگان و خریدار! گویی به مطب پزشکی آمده اند، همه از دردی شکوه دارند که جان کالای وطنی را میآزارد.
اینجا اتاق بازرگانی، صنعت، تجارت و کشاورزی همدان است که در اردیبهشت سالی که شعارش 'حمایت از کالای ایرانی' است، دردمندان کالای وطنی را گرد هم آورده تا برای درمانش نسخهای شفا دهنده بپیچند.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازگانی همدان گرداننده این گردهمایی است که بی مقدمه بر سر اصل مطلب میرود و از فاصله کالای وطنی با روزهای رونق حسرت میخورد و آرزوی بازگشت کالای ایرانی به دوران خوش گذشته میکند. آرزوی حمیدرضا بطحایی همه را آرزومند میکند و ندای آمین از دلهای دردمندشان برمی خیزد.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی نخستین کسی است که درد نامه کالای وطنی را میگشاید و نبود خلاقیت، تنوع و کیفیت را دردناکترین زخم پیکر نحیف کالای وطنی میداند و بر نبود کارخانههای فرآوری و صنایع تبدیلی که کالای وطنی را از رمق انداخته افسوس میخورد.
هادی خورشیدی که موهایش را در سیستم بانکداری کشور سفید کرده، عمده دلایل از نفس افتادن کارخانههای همدان را نداشتن نقدینگی و انباشت بدهیهای عقب افتاده بانکی عنوان میکند و چاره کار را حمایت دوباره و اعطای وامهای با سود کمتر از ۱۰ درصد میداند.
هرچند به همت دولت نرخ سود بانکی از ۳۶ به ۱۸ درصد کاهش یافت و اکنون در سیستم بانکی تسهیلات از ۶ تا ۱۶ درصد به صنایع پرداخت میشو، اما واحدهای تولیدی تمایلی برای استفاده از این فرصت نشان نداده اند و باید آنها را با سازوکاری اطمینان بخش به این سمت تشویق و هدایت کرد؛ اینها را رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی میگوید.
کالای وطنی با کیفیت و تنوع آشتی کند
او به استناد آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان میکند که از ۱۶۳ هزار و ۸۰۰ نوع کالای تولید شده در کشور ۲ هزار و ۴۹۵ نوع در همدان تولید میشود و این تنوع کم محصول در همدان با وجود کارخانهها و صنایع موجود جای سوال دارد.
به اعتقاد او کیفیت و تنوع یعنی همان دو عاملی که در تولیدات ایرانی کمتر به آنها توجه میشود، میتواند مشتری را جذب کند؛ نکتهای که نباید از آن غافل شد و برای تقویت آن بیش از پیش تلاش کرد.
مشاور اتاق بازگانی تاکید دارد که کالا باید باب میل و مورد پسند مشتری تولید شود؛ بویژه در لوازم خانگی که تنوع رنگ بسیار کمی دارد میتوان با ارایه محصولات رنگین، این کمبود را جبران و بر اساس ذاعقه مشتری عمل کرد.
خورشیدی که گویی دستی بر همه آتشها دارد، گریزی هم به بخش کشاورزی میزند و از هدر رفت یک و نیم میلیون تن محصول کشاورزی استان بعنوان ضربهای مهلک به اقتصاد همدان نام میبرد.
به گفته او پنج و نیم میلیون تن محصول کشاورزی که با مهترین منابع استان یعنی آب و خاک استان تولید میشود نیاز مبرم به وجود کارخانجات فرآوری و صنایع تبدیلی دارد تا ارزش افزوده بیشتری نصیب اقتصاد استان کند.
برند ایرانی فراملی تبلیغ شود
با پایان گرفتن گزارش خورشیدی، یکی از حاضران در این نشست که به گفته خودش ۶۲ سال از عمرش را در جابجایی اجناس ایرانی در داخل و لب مرزها گذرانده است، از روزگار خوش جنس ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس نقلها دارد و از آن وقتهایی میگوید که جنس ایرانی انتخاب نخست مشتریها بود و حتی فروشندهها اجناسی که روی دستشان مانده بود را به نام تولید ایران به مشتریها غالب میکردند.
پیر مو سفید کرده جادهها علت رنجوری کالای وطنی در آنسوی مرزها را نبود ترویج و تبلیغ برند ایرانی میداند؛ هرچند که اگر جنس ایرانی مانند قدیم خوب باشد نیازی به تعریف و تمجید ندارد و به قول معروف 'مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید'.
انتقادها از مالیات و ارزش افزوده
نماینده یکی از اتحادیهها نیز به نمایندگی از هم صنفی هایش برای احقاق حق، چند دقیقهای اجازه صحبت میخواهد که از مالیات، عوارض و ارزش افزوده که به گفته وی کمر تولید کننده را خم کرده است، بگوید.
او اخذ مالیات در همان روزهای نخست شروع بکار واحدهای تولیدی را ظلم بزرگی میداند که روا میشود. به اعتقاد او باید چندسالی فرصت داده شود تا تولید کننده، مشتری و بازار اجناسش را پیدا کند و به سود دهی برسد.
به اعتقاد وی ارزش افزودهای که به جای یکبار به کرات از تولیدکننده، فروشنده و مصرف کننده گرفته میشود علاوه بر فشار مضاعف بر صاحبان صنایع موجب گرانی محصول میشود.
همدان فاقد شرکت حمل و نقل بین المللی
عظیمی میهمان ویژه این نشست از معاونت راهداری حمل و نقل جادهای همدان بود که برای هموار کردن راه تجارت و حمل کالا در کشور دعوت شده است. او نیز از چالشی عجیب پرده برمی گیرد و میگوید: در استانی با ۲۰ هزار کامیون و تریلر، تنها یک شرکت بین المللی حمل و نقل وجود دارد! آنهم تاکنون فعالیت چشمگیری نداشته، زیرا یارای رقابت با هم صنفهای خود را ندارد.
عظیمی بشارت میدهد دولت از کسانی که خواهان تاسیس شرکت حمل و نقل باشند پشتیبانی میکند.
او از صنایع و تولیدکنندههای همدان نیز گلایه دارد که چرا جابجایی بارشان را به کامیونهای غریبه میسپارند، اما به هم استانی خود خیری نمیرسانند.
درمان این درد را ملتی باید
وقت جلسه به اتمام میرسد، اما درد دلها و گفتن از پیچ و خم، اما و اگرها پایانی ندارد. صبوری و قناعت تولیدکنندگان، بازرگانان و تجار همدانی شاید از حد گذشته و تبدیل به عادت شده و همین کنار آمدن با مشکلات و گرفتاریها موجب شده آنها برای خواسته هایشان نجنگند و مطالبه گرنباشند.
واقعیتی تلخ که همه ما را سزاوار سرزنش میکند؛ چرا که به عنوان ملتی که باید بیشترین سهم را در حمایت و پشتیبانی از کالای وطنی داشته باشیم، هنگام خرید کالا چشم تیز کرده و به جای نام زیبای ایران، بر روی کالا دنبال حروف لاتین، ژاپنی و چینی و ... میگردیم.
گویی رونق کالای وطنی هنوز دغدغهی ملی مان نشده است و هنوز به این باور نرسیده ایم که اشتغال، زندگی و آینده فرزندانمان در گرو رونق کالای وطنی است؛ که اگر به این باور برسیم میتوان دست در دست هم سرعت پیشرفت کشور را شتابی افزون دهیم.