مسوول فراهم آوری اعضا در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:از شش سال گذشته تاکنون اعضای بدن 36 بیمار مرگ مغزی در این استان به بیماران نیازمند اهدا شده است.
کد خبر: ۸۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱ 29 August 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،مهری فرشاد اظهار کرد:در سال جاری سه بیمار مرگ مغزی به تعدادی بیمار نیازمند جان تازه ای بخشیده اند.
وی افزود:در سال 93 اعضای بدن 9 بیمار مرگ مغری و در سال 92 نیز اعضای بدن شش بیمار اهدا شده بود.
مسوول فراهم آوری اعضا در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین اهدای عضو در سال های 88 ،89، 90 و 91 را به ترتیب سه،پنج،چهار و شش مورد عنوان کرد.
وی تاکید کرد:اگر چه از نظر اهدای عضو نسبت به سال های گذشته افزایش داشتیم اما این امر مهم نیازمند اطلاع رسانی و آگاه بخشی بیشتر در جامعه است.
وی گفت:پارسال یک هزار و 500 نفر از شهروندان این استان به صورت داوطلبانه که بیشتر قشر دانشجو، راننده و جوان نیز هستند کارت اهدای اعضای بدن دریافت کردند.
وی با بیان اینکه تمامی بیماران دیالیزی به اهدای عضو نیاز دارند،افزود:226 نفر بیمار دیالیزی در این استان داریم که بیش از 70 درصد آنان نیازمند پیوند کلیه هستند که هم اکنون در فهرست انتظار قرار دارند.
وی افزود:متاسفانه در این استان بخش پیوند نداریم به همین علت نیز بیمارانی که نیاز به پیوند قلب،کبد و ریه و سایر موارد دارند در استان های همجوار در فهرست انتظار قرار دارند.
وی گفت:به جز پیوند کلیه سایر پیوندها از افراد بیمار مرگ مغری باید عضو بدن دریافت شود.
وی اظهار کرد:برخی از شهروندان تفاوت بین بیمار مرگ مغزی و کما را نمی دانند که این امر نیز مانع اهدای عضو خواهد شد.
وی گفت:بیمارانی که به کما می روند شانس بهبودی دارند اما مرگ در بیماران مرگ مغزی حتمی است که بین یک هفته تا 10 روز طول می کشد.
وی افزود:زمان اهدای عضو در بیماران مرگ مغزی نیز مهم است که با از دست رفتن زمان اعضا تخریب و شانس پیوند نیز کمتر خواهد شد.
وی بر فرهنگ سازی توسط رسانه ها و دستگاه های مسوول تاکید کرد و گفت:به علت آگاه نبودن خانواده ها با مرگ مغزی و یا اعتماد نکردن آنان به گروه پزشکی برخی از آنان با اهدای عضو مخالفت می کنند.
وی افزود:تمام ارگان های اصلی و نسوج یک بیمار مرگ مغزی برای بیماران نیازمند استفاده می شود که یک بیمار مرگ مغزی می تواند جان چندین بیمار را نجات دهد.
وی گفت:قلب،کلیه،کبد،مردمک چشم،پوست و برخی از اعضای دیگر یک بیمار مرگ مغزی می توان جان تعداد زیادی از افراد را نجات دهد که این امر باید مورد توجه خانواده های بیماران مرگ مغزی قرار گیرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار