چهار روز به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رخدادهای کشور باقی مانده و تب و تاب انتخابات هر روز در حال افزایش است.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷ 24 June 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری تجربه ثابت کرده، آنچه در کنار شعارها و وعده‌ها توجهات مردم و کارشناسان و تحلیلگران را بیش از هرچیز به خود جلب می‌کند، برنامه‌های اقتصادی نامزدهاست که می‌تواند به برگ برنده آن‌ها در این رخداد تبدیل شود، بویژه آنکه در این دوره از انتخابات با توجه به شرایط دشوار اقتصادی کشور این برنامه‌ها بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، حل مشکلات اقتصادی و تقویت بخش تولید بدون شک از مهم‌ترین اقدامات و اولویت‌های رئیس دولت آینده باید باشد، موضوعی که مسئولان ارشد نظام و هم مردم و هم کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند و در این بین باید اذعان کرد، بسیاری از خواسته‌ها و انتظارهای فعالان اقتصادی همان نیازها و اولویت‌های اساسی است که رئیس جمهوری آینده باید به آن‌ها توجه ویژه و جدی داشته باشد.

به‌مناسبت در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان شمالی در عرصه تولید، صنعت و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به تشریح خواسته‌ها، انتظارها و توقع‌های خود از رئیس جمهور آینده پرداختند.

ناترازی قیمت مواد اولیه با قیمت تمام‌شده حل شود

سعید پورخیاط، یکی از فعالان اقتصادی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین مسئله‌هایی که تولیدکنندگان را آزار می‌دهد، ناترازی قیمت مواد اولیه نسبت به قیمت تمام‌شده است.

وی گفت: تولیدکننده مواد اولیه را می‌خرد، کالا را تولید می‌کند و به فروش می‌رساند؛ اما در مرتبه بعدی، هنگام خرید مواد اولیه دچار مشکل می‌شود و باید مواد اولیه را از کالایی که قبلا تولید کرده، گران‌تر بخرد و این مشکل موجب شده است تا تولیدکنندگان همیشه محتاج سرمایه در گردش باشند.

پورخیاط بیان کرد: تولیدکنندگان کالایی را می‌فروشند و برای مرتبه بعدی تولید باید یک پولی را دوباره بگذارند تا بتوانند مواد اولیه بخرند و تولید را ادامه دهند.

وی تاکید کرد: مهمترین خواسته تولیدکنندگان از رئیس جمهور آینده، کنترل نبود ثبات اقتصادی در بازار است.

رئیس جمهور آینده مدیران شجاع را به‌کار گیرد

خدابنده، یکی دیگر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: مهمترین خواسته تولیدکنندگان از رئیس جمهور آینده به‌کارگیری مدیران شجاع و  مدبر است.

وی با بیان اینکه از مهمترین درخواست‌های تولیدکنندگان ثبات قیمت و کنترل تورم است، اظهار کرد: نبود ثبات در نرخ ارز موجب از بین رفتن بازارهای خارجی شده است، سال‌ها روی یک کشور کار کرده‌ایم و اعتماد مشتریان را به‌دست آورده‌ایم، اما با تغییر هر روز نرخ ارز این بازارها را از دست داده‌ایم.

خدابنده با اشاره به اینکه در سایر کشورها حتی کشورهای همسایه ثبات قیمت وجود دارد، بیان کرد: مشتری‌های خارجی ترجیح می‌دهند با کشوری کار کنند که ثبات قیمت در آنجا وجود داشته باشد، هرچند کالاهای فروخته‌شده به آن‌ها گران‌تر هم باشند.

آزمون و خطا سر تولیدکنندگان پیاده نشود

جاجرمی، از دیگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از رئیس جمهور آینده درخواست داریم تا هر تصمیمی برای حوزه تولید و صادرات می‌گیرد کارشناسی‌شده باشد. قبل از اینکه بخش‌نامه برای اجرای قانون ارسال شود در ابتدا از نظرات سایر بخش‌های مانند بخش خصوصی استفاده کند و آن طرح را به‌صورت آزمایشی مدتی کوتاه انجام دهد و اگر جواب داد آن را اجرایی کند.

وی تاکید کرد: آزمون و خطا سر تولیدکنندگان پیاده نشود و زمانی که تولیدکنندگان مشتری‌ها و بازار خود را از دست دادند، اشتغال از دست رفت بعد به دنبال حل مشکل نباشند.

جاجرمی با اشاره به اینکه بخش اعظم جلسات مسئولان در ارتباط با واحدهای تولیدی است که تعطیل شده‌اند، ادامه داد: اما باید به این نکته توجه داشت که راه‌اندازی دوباره یک واحد تولیدی، هزینه‌های بسیاری طلب می‌کند، اما می‌توان با کمی توجه به واحدهایی که هیچ مشکلی ندارند و تلاش برای توسعه آن‌ها، رشد اشتغال را با این واحدهای تولیدی نیز توسعه داد.

وی به قانون رفع تعهدات ارزی اشاره کرد و گفت: در سایر کشورها برای صادرکنندگان جوایز صادراتی در نظر گرفته می‌شود، اما در کشور ما این‌گونه نیست.

جاجرمی ادامه داد: تولید، مولد چرخ اقتصاد کشور است و اگر رونق داشته باشد بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... حل خواهد شد.

وی افزود: رئیس جمهوری که دغدغه اشتغال، بیکاری و معیشت مردم را داشته باشد، باید به امر تولید نگاه ویژه داشته باشد، چراکه بسیاری از مشکلات با رونق تولید حل می‌شود.

رئیس جمهور آینده صدای تولیدکنندگان را بشنود و به آن‌ها پاسخ دهد

یکی از تولیدکنندگان صادرات‌محور خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: زمانی می‌توان در کشور اقتصاد پویا و فعال داشت که بخش خصوصی در برنامه‌های رئیس جمهور دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی یکی از بازوان پر قدرت کشور را تشکیل می‌دهد، بیان کرد: تاکنون دولت‌ها نتوانسته‌اند، نقش پررنگ و مهم بخش خصوصی را مشاهده و درک کنند که یکی از مهمترین دلایل آن این بوده که حوزه تولید بیشتر به‌صورت خصولتی اداره شده است.

این تولیدکننده تاکید کرد: برای اینکه از بحران‌ها عبور کنیم، باید رئیس جمهور آینده حوزه تولید و بخش خصوصی را ببیند و در تصمیم‌سازی‌های کشور دخیل باشند.

وی به اتاق‌های بازرگانی اشاره و اظهار کرد: اتاق بازرگانی یکی از قدرتمندترین تشکل‌های بخش خصوصی است، اما کم‌رنگ‌ترین نقش‌ها را ایفا کرده است.

وی اضافه کرد: باید اتاق بازرگانی قوی‌تر دیده شود، نه اینکه فقط شنونده باشد و تقاضای ما بر این است که رئیس جمهور آینده صدای تولیدکنندگان را بشنود و به درخواست و انتظارهای آن‌ها پاسخ دهد.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار