مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی از ارائه خدمات درمانگاه‌های دامپزشکی بخش خصوصی این استان در روز عید قربان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱ 11 June 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، دکتر حمید رمضانی در نشست خبری که ۲۲ خرداد ماه به مناسبت فرارسیدن عید قربان برگزار شد، اظهار کرد: این درمانگاه‌ها از فردا تا روز عید قربان آماده خدمات رسانی به افراد به صورت رایگان هستند و دامپزشکان حاضر در این درمانگاه‌ها بازرسی بهداشتی دام نذری را انجام می‌دهند.

وی گفت: ۴۰ درمانگاه دامپزشکی بخش خصوصی و ۱۲ پست دولتی دامپزشکی در استان برای روز عید قربان به منظور انجام بازرسی‌های قبل، حین و پس از کشتار فعال شده اند و از افرادی که قصد ذبح دام قربانی دارند درخواست می‌شود تا دام خود را از میادین فروش دام که نظارت‌های قبل از کشتار توسط دامپزشک انجام شده، خریداری کنند.

رمضانی با اشاره به اینکه جلسات هماهنگی با ادارات و سازمان‌هایی همچون شهرداری، علوم پزشکی و ... برگزار شده است، افزود: برای مناطقی که اهل تسنن در آنجا زندگی می‌کنند و کشتار دام قربانی در آنجا بیشتر از سایر مناطق است، اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی ایجاد شده و این اکیپ‌ها هم اکنون در حال خدمات رسانی هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن اکیپ‌های دامپزشکی از فردا در میادین دام استان (پنج میدان ثابت) حضور خواهند یافت و بازرسی‌های قبل از کشتار را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در عید قربان سال‌های گذشته برخی از معابر عمومی در شهر‌هایی همچون بجنورد تبدیل به قربانگاه می‌شد، اما خوشبختانه با اطلاع رسانی و آگاه سازی‌های انجام شده کشتار دام در معابر عمومی در روز عید قربان بسیار کاهش یافته است و تاکید ما بر این است تا در روز عید قربان مردم از کشتار دام در معابر عمومی و منازل خودداری کنند و دام را برای کشتار به کشتارگاه‌های دام انتقال دهند.

وی بیان کرد: در حال پیگیری هستیم تا در مناطقی همچون شهرستان بام و صفی آباد و روستا‌های ترکمن نشین در شهرستان راز و جرگلان که کشتارگاه در آنجا وجود ندارد سوله‌ای با امکانات کشتار مهیا شود تا افراد دام قربانی خود را با نظارت دامپزشک در آنجا کشتار کنند که در این صورت ساماندهی پسماند‌های پس از کشتار نیز راحت‌تر می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه پسماند‌های پس از کشتار یکی از مخاطرات بعد از کشتار است، گفت: اصولی‌ترین و بی‌مخاطره‌ترین کشتار، کشتار در کشتارگاه‌ها است و با این شیوه چرخه فعالیت بیماری‌های انگلی نیز مخدومه می‌شود.

وی افزود: فصل گرما فرا رسیده، رطوبت نیز در استان بالا است، بنابراین فعالیت کنه و بندپایان نیز افزایش یافته است، بنابراین افراد هنگام ذبح دام قربانی در صورت مشاهده کنه از له کردن آن به شدت خودداری کنند چراکه احتمال انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو وجود دارد.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار