مدتی است که مردم در بجنورد، مرکز خراسان شمالی با مهمانانی ناخوانده، خارجی و موذی روبه‌رو هستند، موش‌ها!
کد خبر: ۱۱۶۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹ 05 June 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، داستان موش‌ها در همه جای کشور و استان خراسان شمالی وجود دارد؛ اما در بعضی نقاط کمرنگ‌تر و در بعضی نقاط پررنگ‌تر است. این حیوانات موذی هر کجا که زباله بیشتری باشد و محل تامین غذای آن‌ها فراهم باشد، حضور بیشتری دارند، بویژه در خیابان‌هایی که کسبه در آن فعالند. این موضوع نشان می‌دهد رعایت بهداشت و بسته‌بندی زباله‌ها توسط مردم بویژه کسبه، چقدر اهمیت دارد تا شرایط زاد و ولد موش‌ها که اکنون نژاد نروژی آن‌ها افزایش یافته است، فراهم نشود.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: موش‌های نروژی در تمام کشور و استان‌ها بویژه شهر‌های بزرگ مانند تهران وجود دارند، اما اکنون شاهد افزایش آن‌ها هستیم. موش‌هایی که در شهر دیده می‌شوند، موش‌هایی مهاجم و از نژاد نروژی هستند و بومی منطقه ما نیستند و از طریق داد و ستد‌هایی که با کشور‌های خارجی انجام شده است، به کشور وارد شده و به نقاط مختلف کشور رسیده‌اند.

مجید شادکام ادامه داد: این موش‌ها سرعت زاد و ولد زیادی دارند و اگر پای تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها به یک منطقه باز شود و غذای مورد نیازشان فراهم باشد، در مدت زمانی کوتاه به چندهزار موش تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه این موش‌ها در یک سال، پنج بار زاد و ولد می‌کنند، تاکید کرد: در نژاد نروژی بودن آن‌ها شکی وجود ندارد و این موضوع با بررسی نمونه‌های متعدد توسط اداره کل محیط زیست استان اعلام شده است.

شادکام با اشاره به روش مقابله با تولید مثل و افزایش این موش‌های مهاجم، بیان کرد: سازمان شهرداری‌های کشور استفاده از سم خوراکی برای مقابله با این موش‌ها را ابلاغ کرده است و در حال استفاده از این روش برای جلوگیری از گسترش آن‌ها هستیم؛ اما سرعت زاد و ولد این موش‌ها در کشور بیشتر از اثر طعمه‌های خوراکی است؛ بنابراین سازمان شهرداری‌ها در حال انجام یک پروژه مطالعاتی مشترک با دانشگاه تهران برای رسیدن به یک دستورالعمل موثرتر برای مبارزه با این موش‌ها در کشور است.

وی با بیان اینکه در حال طعمه‌گذاری برای مقابله با موش‌ها هستیم، گفت: این موش‌ها بیشتر در مکان‌هایی که کسبه هستند، زندگی می‌کنند. براساس مشاهده‌های پاکبان‌های ما، تعداد موش‌ها در خیابان شهید بهشتی، شریعتی، طالقانی، پای توپ و چمران بیشتر است و طعمه‌گذاری‌های ما نیز بیشتر در این مناطق انجام می‌شود.

شکار موش‌های نروژی در بجنورد با تفنگ بادی!

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد تاکید کرد: رعایت بهداشت مهمترین موضوع برای مقابله با این موش‌هاست. اکنون شاهدیم در قسمت‌هایی از شهر که کسبه کمتر در آنجا حضور دارند و بهداشت به درستی رعایت می‌شود، این موش‌ها وجود ندارند، یا تعداد آن‌ها بسیار کم است.

وی بیان کرد: این موش‌ها در تله گرفتار نمی‌شوند و تنها راه مبارزه با آن‌ها، استفاده از طعمه‌های خوراکی است که در سایر شهر‌های کشور از جمله تهران نیز انجام می‌شود.

وی به استفاده از سایر روش‌ها برای مقابله با زاد و ولد این موش‌های مهاجم نروژی اشاره کرد و گفت: یکی از این روش‌ها استفاده از تفنگ بادی برای شکار موش‌هاست که در بعضی شهر‌های دیگر نیز استفاده شده است. ما به‌دنبال این هستیم که مجوز‌های لازم برای به‌کارگیری یک پیمانکار برای شکار موش‌های مهاجم نروژی با تفنگ بادی را بگیریم.

به گفته شادکام، اگر مجوز‌های لازم داده شود، از این روش استفاده خواهد شد تا مقابله با این موش‌ها در شهر سرعت بیشتری بگیرد و بتوانیم پیش از بحرانی شدن شرایط، آن را مدیریت کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد بار دیگر بر ضرورت رعایت بهداشت بویژه هنگام خارج کردن زباله از خانه بخصوص از محل کسب و کار تاکید کرد و افزود: از کسبه درخواست می‌کنیم که زباله یا آلودگی‌های تولیدشده در محل کسب و کار خود را در جوی آب نریزند و حتماً آن‌ها را بسته‌بندی کنند و هنگام مراجعه، تحویل شهرداری دهند یا در سطل‌های تعبیه‌شده بگذارند تا بستر زاد و ولد موش‌ها فراهم نشود.

وی از همه مردم خواست که زباله‌های‌شان را هنگام خارج کردن از خانه حتماً بسته‌بندی و از ایجاد آلودگی جلوگیری کنند.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار