مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان از آغاز برداشت دانه روغنی کاملینا از مزارع خراسان شمالی و در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۳ 03 June 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، ایزدی اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۱۲۰۰هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گیاه کاملینا رفته و پیش بینی می‌شود بالغ بر ۱۰۰۰ تن محصول از این مزارع برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در استان در سال زراعی گذشته (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) بیش از ۱۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت این محصول رفت، افزود: دانه روغنی «کاملینا» در ردیف مهمترین گیاهان اقتصادی، سازگار و دارای تناوب مناسب کشت با غلات قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سملقان گفت: میانگین عملکرد گیاه کاملینا در مزارع دیم ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد می‌شود.

وی اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی برای هر کیلوگرم کاملینا (با ۲ درصد ناخالصی و حداکثر ۱۰ درصد رطوبت) ۳۳۰ هزار ریال تعیین شده است.

ایزدی ادامه داد: جهت خرید محصول کاملینا به قیمت تضمینی اقدامات لازم انجام شده و با کارگزاری تعاون روستایی خرید محصول انجام می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با ایسنا بیان کرد: کاملینا یکی از دانه‌های روغنی است که تولید آن در خودکفایی به واردات روغن تاثیر خیلی زیادی دارد.

وحید صباغ با اشاره به اینکه خراسان شمالی یکی از استان‌های پیشرو در کشت این محصول است، اظهار کرد: این گیاه در دیم زار‌ها کشت می‌شود و اگر در زمین‌های آبی نیز کشت شود فقط نیاز به یکی دو آب دارد.

وی افزود: این گیاه به شدت به سرمازدگی و کم آبی مقاوم است به همین دلیل به کشاورزان برای کشت آن توصیه می‌شود.

صباغ ادامه داد: می‌توان این گیاه را در تناوب کشت با محصول گندم و جو در مزارع استان کشت کرد و در فصل پاییز از آب سبز برای رشد استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: میزان تولید این محصول در هر هکتار در شرایط معمول ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است و برای کشت در هر هکتار نیاز به هشت تا ۱۰ کیلوگرم بذر است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این گیاه نسبت به دانه روغنی کلزا مقاوم‌تر است، بیان کرد: در کلزا باید تقویم کشت و برداشت محصول رعایت شود، بطوری که اگر تقویم برداشت رعایت نشود دچار ریزش محصول می‌شود، اما در این محصول این طور نیست.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار